תמונה עוצרת נשימה של "איו" - ירחו של כוכב הלכת צדק - נחשפה בתיעוד יוצא דופן שנקלט על ידי גשושית Juno של נאס"א. החללית ביצעה טיסה חולפת קרובה ל"איו" -  עולם וולקני גועש במערכת השמש שלנו והמעבר הקרוב ביותר, במרחק של 1,500 קילומטרים בלבד משטחו, התרחש ב-30 בדצמבר 2023.

התמונה, שצולמה על ידי מערכת המצלמות של Juno , חשפה את פני השטח של "איו" במלוא הדרו. ניתן לראות בו הרי געש פעילים רבים, חלקם מתנשאים לגובה של אלפי מטרים וענני גופרית כהים מרחפים מעל חלק מהרי הגעש ויוצרים מראה ייחודי. "איו" הוא הירח השלישי בגודלו – והפנימי ביותר – מבין ארבעת ירחי הגליל של כוכב הלכת צדק. הוא מעט גדול יותר מהירח של כדור הארץ ונראה שיש עליו את כמות המים הנמוכה ביותר מכל אובייקט במערכת השמש שלנו.

איו - ירח של צדק (צילום: רויטרס)
איו - ירח של צדק (צילום: רויטרס)

מה שמסקרן במיוחד את המדענים, הוא עד כמה הירח הזה פעיל וולקנית. ההערכה היא שב"איו" יש יותר מ-400 הרי געש פעילים, שחלקם מפיקים ענני גופרית המתנשאים לגובה של 480 קילומטרים מעל פני השטח. הירח מורכב בעיקר מסלע המקיף ליבה מותכת שבה מפוזרים מעל 100 הרים.

צדק לצד ארבעת ירחיו (צילום: רויטרס)
צדק לצד ארבעת ירחיו (צילום: רויטרס)

"איו" התגלה על ידי האסטרונום האיטלקי האגדי גליליאו גליליי בינואר 1610. בשל הבהירות של צדק, תצטרכו משקפת או טלסקופ כדי לראות את הירחים הגדולים ביותר של הכוכב.