ויכוח וותיק על דינוזאורים מקבל כעת זווית חדשה, לאחר שממצאים של מחקר מהתקופה האחרונה העלו את האפשרות כי זנים מוקטנים של הטי רקס הם למעשה זנים מופרדים.

דו"ח מבקר הפנים חושף: הבעיה החמורה באיוש השוטרים והמפקחים במגזר הערבי
הצפון במוקד: הספירה לאחור לקראת הפיצוץ הבלתי נמנע כנראה החלה

חוקרים מאוניברסיטת באת' ואוניברסיטת שיקגו בחנו מחדש מאובנים של טי-רקס קטנים והסיקו שמה שנחשב פעם כגרסאות צעירות של הטירנוזאורוס הידוע לשמצה, הוא כנראה מין דומה אך נפרד.

המחקר, שפורסם בכתב העת למחקרי מאובנים, בדק את טבעות הגידול במאובני טי-רקס צעירים ומצא עדויות שקצב גדילת העצמות הואט והצביע על כך שגרסאות הננוטירנוס של הדינוזאורים המפורסמים היו כנראה כמעט גודלם המלא.

"אם הם היו טי-רקס צעירים הם היו צריכים לגדול כמו משוגעים, להוסיף מאות קילוגרמים בשנה, אבל אנחנו לא רואים את זה", אמר ד"ר ניק לונגריץ', שותף למחקר. "ניסינו לכמת את הנתונים בהרבה דרכים שונות והמשכנו לקבל שיעורי גדילה נמוכים".

התוצאות סותרות מחקר מ-2020 על ידי חוקרים מאוניברסיטת אוקלהומה, שקבעו שבעת המוות טי-רקס קטנים אלה היו כנראה רק בני 13 עד 15 שנים ועדיין לא הגיעו לפוטנציאל הגדילה המלא שלהם.

עם זאת, המחקר החדש העריך שהם גדלו למקסימום של בין 1,984 ל-3,307 פאונד (1500 ק"ג), רק כ-15% מגודלו של טי-רקס בוגר. החוקרים מצאו גם שלמאובני הננוטירנוס יש מעל 150 מאפיינים נבדלים מהטירנוזאורוס, כולל חוטם צר יותר וזרועות ארוכות יותר.

עם זאת, המחקר החדש לא שכנע את כל המדענים שהמאובנים הקטנים שייכים למין נפרד. ייתכן שדרושים עוד מחקרים כדי להכריע בוויכוח על קיומו של הננוטירנוס כמין נפרד.