מחקר שנערך באוניברסיטת קולומביה, השתמש בטכנולוגיה חדשנית לגילוי חלקיקי פלסטיק זעירים הנקראים "ננו-פלסטיק", בגודל מיליוניות המילימטר - קטנים פי 100 מחלקיקי המיקרו-פלסטיק שנחשפו בעבר. תוצאות המחקר פורסמו בעיתון הבריטי "The Telegraph" ושפכו אור חדש על סכנת זיהום הפלסטיק במים.

החוקרים השתמשו בלייזרים כדי למדוד את כמות הננו-פלסטיק בשבעה סוגי פלסטיק נפוצים, לרבות PET – החומר ממנו מייצרים בקבוקי שתייה, רטבים וקופסאות מזון והממצאים היו מזעזעים: בבקבוק מים סטנדרטי התגלו לא פחות מ-240,000 חלקיקי פלסטיק לליטר, אך החוקרים מעריכים שהמספר האמיתי עשוי להגיע ל-370,000.

בקבוקי מים חד פעמיים (צילום: אינג'אימג')
בקבוקי מים חד פעמיים (צילום: אינג'אימג')

המשמעות היא ש-90% מהפלסטיק שנמצא במים שלנו מורכב מחלקיקי ננו-פלסטיק - קטנים מדי מכדי להיראות בעין. חלקיקים אלה זעירים מספיק לחדור דרך קירות המעי ולטייל בחופשיות בגוף, כולל במערכת העיכול וכלי הדם, מה שעשוי להגביר את הפגיעה הפוטנציאלית שלהם.

מהן ההשלכות הבריאותיות?

ההשפעות הבריאותיות של חשיפה לננו-פלסטיק אינן ידועות לחלוטין, אך מחקרים מצאו חלקיקים אלה ברקמות של בעלי חיים ואף באיברים ובדם של בני אדם. החשש הוא שחלקיקים אלה עלולים לפגוע באיברים חיוניים - כולל במוח - ולהוביל לבעיות בריאותיות לטווח ארוך.