צ'יפס אפוי הפך פופולרי מאוד בשנים האחרונות, כשחברות המזון משווקות אותו כחלופה בריאה יותר לאפשרויות המטוגנות השומניות הממלאות את מדפי הסופרמרקטים. אך האם הוא באמת בריאים יותר מצ'יפס מטוגן? הדעה הזו עשויה להפתיע אתכם. דיאטנית ממיזורי, ארה"ב, בחנה את ההבדלים בין צ'יפס אפוי למטוגן - וממצאיה הותירו רבים בפה פעור.

גבי מקפרסון, ניתחה את התוכן התזונתי של "שקית צ'יפס בגודל מנה טיפוסית" משני הסוגים, וזאת כדי לקבוע האם החלופות המכילות פחות שומן הן באמת בריאות יותר. היא פרסמה את תוצאותיה ביום שני באתר EatingWell. על פי Allied Market Research, שוק הצ'יפס האפוי הוערך ב-6.2 מיליארד דולר ב-2021 - וצפוי לזנק ל-10.9 מיליארד דולר עד 2031 ככל שיותר צרכנים שמים לב לשומן הבטני שלהם.

צ'יפס (צילום: אינג'אימג')
צ'יפס (צילום: אינג'אימג')

ההסבר של מקפרסון, מראה שייתכן שצ'יפס מטוגן אינו גרוע כל כך מבחינה בריאותית בהשוואה. בעוד שהיא הסבירה שבצ'יפס מטוגן יש יותר קלוריות ושומן, היא גם קבעה שהנתונים הללו ביחס לצ'יפס אפוי אינם משמעותיים במיוחד. בשקית צ'יפס מטוגן בגודל מנה יחידה יש כ-149 קלוריות, 10 גרם שומן כולל וגרם אחד של שומן רווי. לשם השוואה, בצ'יפס אפוי יש 131 קלוריות, 5 גרם שומן ו-0.7 גרם שומן רווי.

"צ'יפס אפוי מספק פחות שומן באופן כללי מאשר צ'יפס רגיל, מה שהופך אותו לקצת פחות עשיר בקלוריות, דבר שישפיע באופן מינימלי על צריכת הקלוריות היומית הכוללת שלך", אמרה מקפרסון. מצד שני, היא מצאה שבצ'יפס אפוי יש בדרך כלל 25% יותר פחמימות מאשר למקביליהם המטוגנים.

צ'יפס (צילום: אינג'אימג')
צ'יפס (צילום: אינג'אימג')

"יותר עמילנים וסוכרים נוספים לצ'יפס אפוי לשיפור הטעם והמרקם", הסבירה, "מה שעשוי להסביר את העלייה בפחמימות". בנוסף, בצ'יפס מטוגן יש ויטמינים ומינרלים שנעדרים מצ'יפס אפוי. "מסתבר שבצ'יפס רגיל יש יותר אשלגן (12% לעומת 7% מערך היומי המומלץ במנה טיפוסית) וויטמין C (24% לעומת 0%) מאשר לצ'יפס אפוי, שני חומרים מזינים מועילים", כתבה הדיאטנית.

עם זאת, היא הבהירה שצרכנים לא צריכים להסתמך על הצ'יפס המלוח כמקור משמעותי לחומרים מזינים אלה. בסופו של דבר, מקפרסון ציינה כי שליטה בגודל המנה היא השיקול החשוב ביותר כאשר מדובר באכילת צ'יפס - צרכנים צריכים ליהנות מכל סוג שהוא כל הכמות סבירה. "צ'יפס אפוי אינו בהכרח בריאים יותר מצ'יפס מטוגן", היא סיכמה. "אבל שניהם יכולים להיות חלק מתזונה בריאה. בחרו את המועדף עליכם ותהנו ממנו במידה נכונה".