לכולנו יש שעווה באוזניים, אך מה תקין ומה לא, ומתי זה סימן לבעיה רפואית מתחת לפני השטח? לאחר שנחשף כי משרד הבריאות הבריטי (NHS) כבר אינו מציע שירותי ניקוי שעווה מהאוזן בחלק גדול מהמרפאות, ומומחים מזהירים שעודף שעווה הוא דבר שרצוי שלא להתעלם ממנו.

לדברי רופאי אוזניים, ניקוי שעווה חיוני לאיכות החיים והרווחה שלנו. כ-2.3 מיליון איש בבריטניה זקוקים לניקוי שעווה מדי שנה, והבעיה נפוצה יותר בקרב מבוגרים, משתמשי מכשירי שמיעה ואנשים עם מוגבלויות. עודף שעווה באוזן - אם לא מטפלים בו - עלול לגרום לכאבי אוזניים, צפצופים, ירידה בשמיעה ועוד. טיפול עצמי לא נכון עלול לגרום נזק בלתי הפיך, ולכן ארגון RNID מודאג מהיעדר הנגישות לטיפול רפואי.

כאב אוזניים (צילום: אינגאימג)
כאב אוזניים (צילום: אינגאימג)

ד"ר ורוניקה מטוטיטה, רופאת גריאטריה מומחית מהעיר וילנה בליטא, אומרת ששעווה באוזן מעידה הרבה יותר ממה שאנו חושבים על מצב בריאותנו הכללי. שינויים בכמות השעווה או במרקמה עשויים להעיד על בעיות בריאותיות סמויות. הנה כמה דוגמאות למה עודף שעווה באוזן עלול להצביע:

1. לופוס - מחלה אוטואימונית שגורמת לעייפות, פריחה בעור ועוד. היא יכולה לגרום לכמות מוגזמת של שעווה באוזניים. הטיפול כולל סטרואידים ומשככי כאבים.

2. זיהום אוזניים אצל שחיינים - נפיחות ואדמומיות בתעלת האוזן. סימן אפשרי הוא שעווה מוגזמת או מוגלה מהאוזן. מצריך טיפול אנטיביוטי

3. גידולים עצמיים - גידולים שפירים שיכולים להתפתח בתעלת האוזן ולגרום להצטברות שעווה. דורש בדיקה ואבחנה מדויקת.

4. אוטוסקלרוזיס - בעיה בעצמות השמע באוזן הפנימית, הגורמת לירידת שמיעה הדרגתית.

מה אפשר לעשות?

אין צורך להסיר שעווה באופן שגרתי, וידוע כי מקלוני אוזניים עלולים לגרום נזק. יש לפנות לרופא אם נוצרת הצטברות, כאב או בעיות שמיעה. טיפולים אפשריים כוללים שטיפה או שאיבה של השעווה. המלצה לטיפול ביתי היא טפטופי שמן זית באוזן. יש להיוועץ ברופא ולא להזניח שינויים בכמות או אופי השעווה, שעשויים לרמז על בעיות בריאותיות נסתרות.