נטען כי רוסיה פיתחה נשק סודי ביותר המשמש לשיבוש מערכות GPS במטוסים וספינות, כך טען מומחה ללוחמה. המכשיר האלקטרוני, כביכול, פועל במדינות הבלטיות של נאט"ו - פינלנד, המדינות הבלטיות ופולין - וגורם להפרעות בתנועה האווירית והימית באזור. מרטין הארם, ראש הצבא באסטוניה, חשף כי חלה תקלה במערכות GPS של ספינות ותעופה באזור.

דיווחים במודיעין המערבי מצביעים שהמערכת נקראת "טובול", כך לפי הדיווחים ב-Daily Star. היא נראית כמו צלחת עם אנטנה גדולה, ופועלת על ידי שידור אותות באותה תדר שבו משתמשות הלוויינים לניווט, מה שמונע מהמכשירים לקלוט אות אמיתי.

שירות הביטחון הפדרלי של רוסיה (FSB) (צילום: REUTERS/Shamil Zhumatov)
שירות הביטחון הפדרלי של רוסיה (FSB) (צילום: REUTERS/Shamil Zhumatov)

מומחים זיהו לפחות שבעה מתקני טובול ברוסיה, אך מאמינים שזה שבשימוש נמצא בקלינינגרד, מובלעת רוסית בין ליטא לפולין. נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין ביקר שם לאחרונה, ולדעת המומחים אם ירצה לתקוף את נאט"ו, יתחיל משם.

מומחה ללוחמה אלקטרונית, ד"ר תומאס וית'ינגטון, אמר לטלגרף שהצלחת יכולה לשבש אותות GPS בכמה כיוונים ולשמש להגנת רוסיה מפני טילים. לדבריו, לכאורה המטרה המוצהרת היא הגנתית, אך זו התנהגות בלתי אחראית מצד רוסיה. הוא הוסיף שהדבר משפיע על בטיחות הניווט ומסכן אותה, אך למרבה המזל רבים מהכלים המושפעים יכולים להשתמש בשיטות חלופיות לניווט.