אליזבת פריצל מאוסטריה, נחטפה על ידי אביה יוזף פריצל בשנת 1984 - כשהייתה בת 18 - ונכלאה במרתף נסתר מתחת לבית למשך 24 שנים. במהלך תקופה זאת, היא עברה התעללות מינית ונפשית קשה על ידו, כשאנס אותה אלפי פעמים וכתוצאה מכך היא הרתה ונולדו לה שבעה ילדים - אחד מהם מת זמן קצר לאחר הלידה וגופתו נשרפה על ידי אביו.

פריצל האב שיקר לאשתו רוזמרי בת ה-69 ולמשטרה שאליזבת ברחה מהמדינה, הצטרפה לכת והותירה אחריה מכתב בו ציינה כי לא תשוב. שלושה מהילדים שילדה בתו גודלו על ידיו כאילו "ננטשו" והונחו ליד דלת ביתו, ואילו שלושה הילדים האחרים גדלו במרתף עם אימם. במשך השנים, הבת הרתה פעמים נוספות ועברה הפלות חוזרות.

יוזף פריצל (צילום: רויטרס)
יוזף פריצל (צילום: רויטרס)

פריצל נעצר ב-2008 בחשד לאונס, כליאת שווא והריגה ברשלנות, לאחר שלקח את כריסטין - בתה הבכורה של אליזבת - לטיפול בבית חולים עקב מחלת כליות קשה. הצוות הרפואי חשד ביוזף - שטען שהאם עזבה את ילדיה והצטרפה לכת - והתעקש לאתר את האם. כשהתברר כי משהו אינו כשורה, הצוות הזעיק את המשטרה, שם הפרשייה המזעזעת נחשפה והוא נידון למאסר עולם.

אליזבת (בת 56 כיום) חולצה כשהייתה בת 42 וקיבלה שם חדש, עברה עם ששת ילדיה לכפר נידח באוסטריה, זהותה נשמרת בסוד מאז וביתה נמצא תחת אבטחה כבדה. הילדים עברו טיפול נפשי שבועי כדי להתגבר על הטראומות מהמרתף, בזמן שאליזבת מנסה לבנות חיים חדשים עבור עצמה ועבורם. בשנת 2019 דווח כי היא "מצאה אהבה". סיפורה ממחיש את העוצמה והכוח הפנימי שיש לנפש האנושית לשרוד גם את המצבים הקשים ביותר.

יוזף פריצל (צילום: רויטרס)
יוזף פריצל (צילום: רויטרס)

פריצל עשוי לצאת לחופשי בקרוב לאחר שמומחה קבע "שאינו מהווה עוד סכנה לציבור". לאחרונה, דווח שמצבו הנפשי של האיש התדרדר: "הוא מדבר לטלוויזיה, חושב שהוא כוכב פופ ומדבר על ביקורים מפוברקים של קרובי משפחה", כך לפי הדיווחים בתקשורת האוסטרית.

מומחית פסיכיאטרית מאוסטריה קבעה בדו"ח חדש שהאיש אינו מהווה עוד סיכון ואין חשש שיבצע עבירות נוספות. עורכת הדין של בן ה-88 מנסה להשיג עבורו שחרור מוקדם מהכלא לבית אבות, בטענה שמצבו הגופני רעוע והוא כבר אינו מהווה סכנה - וזאת למרות הזוועות שביצע.