חולמים על טיול לחו"ל? סוכני הנסיעות יציעו לכם יעדים פופולריים כמו חופי הוואי או שיט צפייה בלווייתנים באלסקה. יש אפילו כאלה שמעוניינים לטפס על האוורסט או לצלול לשקע מריאנה. אבל בעידן בו הטכנולוגיה מחברת את כל קצוות העולם, עדיין קיימים מקומות נידחים ומרתקים. היום נכיר לכם אחד מהם: ארכיפלג סוקוטרה בים הערבי. לא בטוח שתוכלו להגיע לשם ביום מן הימים, אבל בוודאי כדאי לדעת על קיומו.

סוקוטרה מורכבת מארבעה איים הממוקמים מול הקצה המזרחי של קרן אפריקה. הם נמצאים כ-250 ק"מ מצפון-מזרח לסומליה וכ-340 ק"מ דרום-מזרחית מתימן שאליה היא שייכת. ביקור בסוקוטרה יחשוף בפניכם עולם שונה מכל מה שידעתם.

איי סוקוטרה שבתימן (צילום: רויטרס)
איי סוקוטרה שבתימן (צילום: רויטרס)

איי סוקוטרה שבתימן (צילום: רויטרס)
איי סוקוטרה שבתימן (צילום: רויטרס)

"חוף קלנסיה באי סוקוטרה בתימן, הוא אחד המקומות הייחודיים בעולם בו ניתן לראות מים צלולים מוקפים בהרים. בין שני צוקים ישנו חוף מרהיב עם חול לבן - זוהי קלנסיה המפורסמת, יפה להפליא, כמו תמונה מסרט. רצועה ארוכה של חול לבן עדין ומי טורקיז, לצד לגונת דטהווה. סוקוטרה הוא ארכיפלג באוקיינוס ההודי מעל חופי סומליה, הכולל שלושה איים מיושבים - סוקוטרה, עבד אל-קורי וסמהה, האי הבלתי מיושב דרסה. זהו כנראה אחד החופים היפים בעולם כולו ללא כל מלונות", כך נכתב באתר thewanders. 

כשחושבים על אי בים הערבי, עולות תמונות של חופים זהובים ועצי דקל מתנודדים ברוח. אך נופיה של סוקוטרה מוגדרים במילה אחת: מוזרים. לצד חופים מרהיבים, משתרעים על פני 3,600 קמ"ר הרים נישאים, עמקים עמוקים ומערות גיר. בנוסף, תמצאו מישורי מדבר עם דיונות חול עצומות. האקלים החם והיבש יוצר סביבה קשוחה.

עץ דם הדרקון (צילום: רויטרס)
עץ דם הדרקון (צילום: רויטרס)

מעל שליש מ-825 מיני הצמחים בסוקוטרה הם אנדמיים, כלומר לא ניתן למצוא אותם בשום מקום אחר בעולם. ביניהם נמצא עץ דם הדרקון המיוחד בעל צורת מטריה, עץ הסוקולנט הענק, מלפפוני עץ ורימונים ייחודיים. גם רוב הזוחלים, החלזים והיונקים (עטלפים בלבד) הינם אנדמיים. שפע החי והצומח לצד היופי הטבעי העניקו לסוקוטרה מעמד של אתר מורשת עולמית של אונסק"ו בשנת 2008.

כ-40,000 תושבים מהתרבות הבדואית מתגוררים באיים ורבים מהם מתפרנסים מרעיית עזים, דיג וצלילה לאיסוף פנינים. בנוסף, הם מגדלים תמרים ומוצרים חקלאיים נוספים.

למרות ששפתה הרשמית היא ערבית בשל השתייכותה לתימן, רוב התושבים מדברים בשפת הסוקוטרית העתיקה שאינה כתובה. ארכיאולוגים מצאו שרידי עיר מהמאה ה-2 לספירה, ואגדות מקומיות אף מספרות כי סוקוטרה היא גן העדן המוזכר בספרי דת. נכון להיום, האי סוקוטרה נמצא תחת שליטה משותפת של תימן ומועצת המעבר הדרומית (ארגון בדלני בדרום תימן).