חוקרים בדקו לאחרונה את הסכנות שבאירועי "קילונובה" (סופרנובה מחודשת) עוצמתיים בחלל, שהם התנגשויות בין שני כוכבי נייטרונים (כוכב דחוס העשוי ברובו מנייטרונים). קילונובות הן התפוצצויות בחלל המייצרות קרינה אנרגטית כמו קרני רנטגן, קרני גמא וקרניים קוסמיות.

המחקר, שפורסם ב-The Astrophysical Journal, השתמש בסימולציות ממוחשבות למודל של השפעות קילונובות על כדור הארץ. בעבר, אסטרונומים נטו לחשוב שקילונובות בטוחות יחסית, אבל המחקר גילה שבמידה וקילונובה תתרחש קרוב מספיק לכוכב הלכת שלנו, הקרינה שהיא מפיקה עלולה להוות סכנה עבורנו.

החוקרים מצאו שקרני הרנטגן מקילונובה עלולות להזיק לפלנטה שלנו רק אם הן מגיעות מטווח של 16 שנות אור מכדור הארץ. קרני גמא עלולות להזיק מטווח של 13 שנות אור, אבל חלקיקי קרינה קוסמיים בעלי אנרגיה גבוהה יכולים להוות איום מטווח של עד 40 שנות אור.

המשמעות היא שאם קילונובה תתרחש בטווח של 36 שנות אור, היא עלולה להתיך את האטמוספירה של כדור הארץ ולהשמיד כמעט את כל החיים עליו. למזלנו, אין שום קילונובה קרובה לכאן ולכן הן לא מהוות סכנה ממשית. דוגמה אחת לקילונובה שנחקרה היא GW170817, שהתגלתה ב-2017 והתפוצצה בעוצמה של פי אלפי פעמים מנובה רגילה. היא אירעה במרחק 130 מיליון שנות אור מכדור הארץ.

למרות שהן נדירות מאוד, קילונובות הן אירועים עוצמתיים. יחד עם זאת, בשל הטווח המצומצם שלהן, סביר להניח שהן לא יהוו איום ממשי על כדור הארץ. ישנם אירועים אחרים, כמו התפרצויות סולאריות, פגיעות של אסטרואידים או סופרנובות, שיש להם סיכוי גדול יותר לפגוע בפלנטה שלנו, כמו לדוגמה, האסטרואיד שפגע בכדור הארץ לפני 66 מיליון שנה וגרם להכחדה המונית.