צוות אסטרונומים מאוסטרליה גילה אובייקט מרתק שעשוי להיות האובייקט הבהיר ביותר ביקום: קוואזר אדיר עם חור שחור עצום בליבו. הקוואזר, המכונה J0529-4351, מאיר פי 500 טריליון מהשמש שלנו, מה שהופך אותו לאזור האלים ביותר הידוע לנו ביקום. למרות עוצמתו האדירה, בתצפיות, הוא נראה כנקודה זעירה.

החוקרים, מאוניברסיטת ANU באוסטרליה, דיווחו על התגלית המדהימה בכתב העת Nature Astronomy. הם מעריכים כי מסת החור השחור בליבת הקוואזר - גרם שמים אנרגטי במידה יוצאת דופן - גדולה פי 17 עד 19 מיליארד יותר מהשמש שלנו.

האובייקט התגלה לראשונה בשנת 1980 במהלך סקר שמיים, אך נחשב בטעות לכוכב. רק בשנה שעברה, תצפיות נוספות בטלסקופים באוסטרליה ובמדבר אטקמה בצ'ילה חשפו את טבעו האמיתי: קוואזר - ליבה פעילה וזוהרת במיוחד של גלקסיה.

חור שחור, אילוסטרציה (צילום: NASA)

"הדבר המדהים בקוואזר זה שהוא הסתתר ממש מול עינינו במשך שנים ולא זוהה כראוי", אמרה פרייאמבודה נטראג'אן מאוניברסיטת ייל, שלא הייתה מעורבת במחקר, לניו יורק פוסט.

הקוואזר נמצא במרחק של 12 מיליארד שנות אור מכדור הארץ, מה שאומר שאנו רואים אותו כפי שהיה לפני 12 מיליארד שנה. גילו המופלג מעיד על כך שהוא קיים כבר מימיו הראשונים של היקום, ומספק לנו צוהר לתקופה מרתקת ומוקדמת בהיסטוריה הקוסמית.