שופט בהאיטי שחוקר את רצח הנשיא ז'ובנל מואיז ב-2021, העמיד לדין את אלמנתו, ראש הממשלה לשעבר וראש המשטרה לשעבר באשמת שיתוף פעולה ברצח.

במסמך שדלף לתקשורת המקומית, השופט ולתר וסר וולטר הורה על מעצרם ומשפטם של כ-50 אנשים שהיו מעורבים בירי במואיז בביתו הפרטי ביולי 2021. קבוצה של כ-20 שכירי חרב, רובם קולומביאנים, היו בזירה.

נשיא האיטי הנרצח ז'ובנל מואיז (צילום: רויטרס)
נשיא האיטי הנרצח ז'ובנל מואיז (צילום: רויטרס)

השופט ציין שהאלמנה מרטין מואיז סתרה את עצמה בסתירות בהצהרותיה, מה שמעיד על מעורבותה. גם לגבי ראש הממשלה לשעבר קלוד ז'וזף ומפכ"ל המשטרה לשעבר ליאון צ'ארלס נמצאו ראיות מספיקות למעורבות.

החשודים ברצח נשיא האיטי  (צילום: רויטרס)
החשודים ברצח נשיא האיטי (צילום: רויטרס)

על פי הדיווחים, האלמנה קשרה קשר עם ז'וזף כדי לרצוח את בעלה ולהחליפו בעצמה. אך טרם נחשפו בבירור המוחות והמממנים שמאחורי הרצח. משפט נפרד מתנהל במיאמי, שם הוגשו כתבי אישום נגד 11 אנשים על מעורבות בקנוניה לשלוח שכירי חרב קולומביאנים לחטוף את מואיז, תוכנית ששונתה ברגע האחרון לרצח.

מאז הרצח, סובלת האיטי מכאוס גובר. לא התקיימו בחירות מאז ומואיז לא הוחלף. ראש הממשלה הנוכחי הנרי דחה את הבחירות בשל אסונות טבע והתחזקות של כנופיות חמושות במדינה. האו"ם דיווח על הכפלת מספר הרציחות ב-2022. קניה מתכוננת להוביל כוח בינלאומי לתמוך במשטרת האיטי, אך מדינות מהססות בשל התעללויות במשלחות קודמות.