פסטיבל סומין-סאי, הידוע בכינוי "פסטיבל הגברים העירומים", התקיים בפעם האחרונה ביום שבת במקדש קוקוסקי המבודד. אירוע בן אלף שנים זה, הפך לקורבן נוסף של משבר ההזדקנות באוכלוסיית יפן.

המארגנים הודו בפוסט מקוון שלא הצליחו לגייס מספיק משתתפים צעירים נלהבים, מה שמקל על הלחץ על המקומיים המבוגרים, שאינם מסוגלים עוד לעמוד בדרישות הטקס. דאיגו פוג'ינאמי, ראש הכהנים במקדש קוקוסקי, כתב באתר המקדש: "החלטה זו נובעת מהזדקנות המשתתפים בפסטיבל וממחסור בדור ההמשך".

פסטיבל ''האיש העירום'' ביפן, 2020 (צילום: רויטרס)
פסטיבל ''האיש העירום'' ביפן, 2020 (צילום: רויטרס)

אוכלוסיית יפן נמצאת בירידה מתמדת מאז הפריחה הכלכלית של שנות ה-80, עם שיעור ילודה של 1.3 בלבד - נמוך משמעותית מהשיעור הדרוש לשמירה על אוכלוסייה יציבה (2.1). מספר מקרי המוות עולה על מספר הלידות ביפן כבר למעלה מעשור, ומהווה בעיה הולכת וגוברת עבור מנהיגי הכלכלה הרביעית בגודלה בעולם. כעת הם ניצבים בפני אוכלוסייה מזדקנת הולכת וגדלה וכוח עבודה מצומצם, מה שמקשה על מימון פנסיות וטיפול רפואי לנוכח הביקוש הגובר מצד האוכלוסייה המבוגרת.

פסטיבל סומין-סאי היה אחד משלושת פסטיבלי "הגברים העירומים" ("Hadaka Matsuri") הגדולים במדינה. הוא התקיים מדי שנה ביום השביעי של ראש השנה הירחי במקדש קוקוסקי במחוז איווטה שבצפון-מזרח המדינה. הפסטיבל משך אליו כ-3,000 מבקרים, הן תיירים סקרנים והן מקומיים שביקשו שנה משגשגת, כך דיווח השידור הלאומי NHK.

פסטיבל ''האיש העירום'' ביפן (צילום: רויטרס)
פסטיבל ''האיש העירום'' ביפן (צילום: רויטרס)

פרטי הטקס בכל אחד משלושת פסטיבלי הדקא-מסטורי משתנים ברחבי המדינה, אך הם חולקים רוח דומה: חגיגה של קציר שופע, שגשוג, בריאות טובה ופריון. כינויו של הפסטיבל נובע מכך שהמשתתפים הגברים לובשים רק חלוק יפני מסורתי ("פונדושי") וזוג גרביים לבנות ("טאבי").

בפסטיבל סומין-סאי האחרון השתתפו מאות אנשים שנשאו "קאקוטו", פריטים שעליהם נכתבו ברכות, תוך כדי קריאת "ג'אסו ג'ויסה!" (רוע, לך מכאן!). לאחר מכן הם טבלו במימיו הקרים של נהר ימאוצ'יגאווה לטהר את גופם כהכנה לטקס. בהמשך התפללו המשתתפים במקדשים לבריאות ולקציר טוב, ובשיאו של הערב התחולל מאבק על שקית קמעות עץ שבורכו על ידי ראש הכהנים.

המנצח במאבק היה קיקוצ'י טושיאקי, בן 49, תושב מקומי וחבר באגודת השימור של הפסטיבל. "עצוב שהפסטיבל מסתיים. השתתפתי בו בתקווה שזה יהיה זיכרון בלתי נשכח", אמר ל-NHK. שני פסטיבלי הדקא-מסטורי האחרים, במקדש סאידאייג'י קאנונין במחוז אוקיאמה ובמקדש קורונומה במחוז פוקושימה, יימשכו להתקיים גם בשנה הבאה.