נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, העניק למנהיג העליון של קוריאה הצפונית, קים ג'ונג און, לימוזינה מתוצרת רוסיה, כך דיווחו כלי תקשורת ממשלתיים בפיונגיאנג ביום שלישי (אתמול). המתנה עלולה להוות הפרה של סנקציות האו"ם שהוטלו על צפון קוריאה בשל תוכניות הנשק שלה, שאושרו גם על ידי רוסיה.

ג'ונג און קיבל "רכב תוצרת רוסיה לשימוש אישי מאת ולדימיר ולדימירוביץ' פוטין, נשיא הפדרציה הרוסית", דיווחה סוכנות הידיעות המרכזית הקוריאנית KCNA. אחותו של המנהיג העליון, יו יונג, אמרה כי "המתנה משמשת כהוכחה ברורה ליחסים האישיים המיוחדים בין המנהיגים הבכירים" של שתי המדינות.

הדוח של KCNA לא פירט את דגם הרכב, אך בתגובה לשאלות לגבי המתנה ביום שלישי במוסקבה, דובר הקרמלין, דמיטרי פסקוב, רמז שמדובר בגרסה של הלימוזינה הרוסית Aurus בה פוטין נוסע לעתים קרובות. הוא אמר שג'ונג און התלהב מהרכב היוקרתי כאשר הנשיא הרוסי הציג לו אותו במהלך ביקורו במזרח הרחוק של רוסיה בספטמבר.

מאז ביקורו של של מנהיג צפון קוריאה בשנה שעברה, פיונגיאנג מתקרבת יותר ויותר למוסקבה, כאשר קבוצת תיירים רוסים הגיעה מוקדם יותר החודש לטיול בן ארבעה ימים - קבוצת התיירים הזרה הראשונה מאז סגירת הגבולות הקשורות למגפה ב-2020.

מנהיגי ארה"ב ודרום קוריאה האשימו את הצפון מאז מפגש הפסגה בין פוטין לג'ונג און, במשלוח נשק למוסקבה לשימוש במלחמתה באוקראינה, בתמורה לעזרה רוסית בתוכניות הלווין של צפון קוריאה. המנהיג הרוסי צפוי כעת לבצע ביקור גומלין בפיונגיאנג, כך מסרו שני הצדדים לתקשורת הזרה.

ולדימיר פוטין, קים ג'ונג און (צילום: רויטרס)
ולדימיר פוטין, קים ג'ונג און (צילום: רויטרס)

המנהיג הקוריאני ידוע בחיבתו למכוניות יוקרה. הוא נראה נוהג ברכבים יוקרתיים, כולל רכבי שטח מתוצרת לקסוס ודגמי מרצדס-בנץ S-Class. דוח של האו"ם מ-2021 ציין ניסיון למשלוח של רכבי יוקרה בשווי כולל של למעלה ממיליון דולר, כולל דגמים מסוג זה, לכאורה, מאיחוד האמירויות הערביות לנינגבו, סין, להמשך משלוח לצפון.

משרד האיחוד של דרום קוריאה דיווח כי הוא מעריך שהמתנה מפוטין, שהוא מסווג כרכב יוקרה ומתנה לג'ונג און כראש מדינה, היא הפרה של סנקציות האו"ם. "אנו מגנים את צפון קוריאה על גישתה החצופה בחשיפת הפרות פומביות של סנקציות האו"ם", אמר פקיד במשרד לכתבים הזרים בתנאי אנונימיות. "רוסיה צריכה להיות מודעת גם לאחריותה כחברה קבועה במועצת הביטחון של האו"ם ולהימנע מכל פעולה המערערת על כללי המשפט הבינלאומי".