בכלא לפורטובו, אסירים מקבלים מקלחת שבועית אחת ואסור להם לדבר. הכלא הוקם ב-1881 וידוע בהיסטוריה ארוכה ואכזרית - יוסיף סטלין השתמש במתקן הסטרילי במיוחד כדי לענות אויבים, ואסירים שנמצאים בו כיום עוברים שטיפת מוח פסיכולוגית.

הכלא ממוקם בפאתי העיר מוסקבה שברוסיה, הוא מוקף חומה עם גדר תיל דוקרנית ובנוי מארבע קומות. האגף לאסירים זרים כולל תאי בידוד קטנטנים שבהם המיטות עשויות מוטות ברזל ומזרן דקיק. השירותים חשופים ללא מחיצה מאזור המגורים של התא.

זרים המואשמים בריגול מבלים את עשרת הימים הראשונים שלהם בתא מבודד וקר, ללא חפצים אישיים, במטרה לשבור אותם נפשית. התאים קטנים, כ-8 מ"ר, ומשותפים לשלושה אסירים. אין מים חמים ומותר להתקלח רק אחת לשבוע במים קרים. שיחות טלפון אסורות ומכתבים נבדקים לפני שהם מועברים לאסירים. בחצר מושמעת מוזיקה חזקה כך שאסירים אינם שומעים זה את זה.

לפי הדיווחים, הבידוד מיועד לשבור אסירים נפשית. אשתו של אלכסנדר ליטביננקו - שהיה סוכן ביון רוסי שעבד בשורות הק.ג.ב., התנגד למשטר של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ונכלא בכלא לפורטובו בשנת 1999 למשך חצי שנה - אמרה שדרשו ממנו להישבר. לדבריה, בעלה תיאר צרחות ששמע בלילות כשעינו אותו. הוא נרצח כמה שנים מאוחר יותר.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין (צילום: Sputnik/Sergey Bobylev/Pool)
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין (צילום: Sputnik/Sergey Bobylev/Pool)

טרבור ריד, חייל משוחרר מחיל הנחתים האמריקני, בילה ארבעה ימים בכלא לפורטובו. הוא סיפר ל-"וול סטריט ג'ורנל" שהכלא נועד לגרום לך להרגיש מבודד לחלוטין. "למה אני לא שומע אף אחד? למה אני לא רואה אף אחד? המקום הזה היה כל כך מבודד. אני אפילו לא יודע אם כצעקתי, אסירים אחרים שמעו אותי. בכל פעם שיצא לי להסתובב בכלא, לא הייתי רואה אף אחד בכלל".

כך לפורטובו, שנבנה לפני 100 שנה, ממשיך לשמש ככלי לעינויים פסיכולוגיים תחת שלטונו של נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין. זו הדרך שבה משטרו מתייחס לאויביו ולמבקרים.