מדענים טוענים שקדחת דנגי, הנגרמת מעקיצות יתושים ומוכרת בעיקר כגורמת פריחה, הקאות ודימומים פנימיים, עלולה גם לגרום לזקפות ספונטניות שנמשכות שעות ארוכות.

לפי הדיווחים בניו יורק פוסט, תיאוריה זו מתבססת על מקרה של נער בן 17 מבורקינה פאסו, מערב אפריקה, שאושפז עם פגיעה בכליות וחוסר אספקת דם לאיברים כתוצאה מקדחת דנגי. במהלך האשפוז, הרופאים הבחינו בזקפה שנמשכה 18 שעות ללא כל גירוי מיני. המומחים מייחסים את התופעה - המכונה פריאפיזם עורקי - לפגיעת הנגיף בכלי הדם של הפין. נזקים אלו גורמים לזרימת נוזלים לתוך הפין, ולכן הוא נראה גדול יותר גם כשהוא רפוי.

הקדחת נגרמת כתוצאה מעקיצת יתוש (צילום: אינגאימג')
הקדחת נגרמת כתוצאה מעקיצת יתוש (צילום: אינגאימג')

הרופאים טיפלו בחולה בעזרת שקיות קרח, וכך הצליחו להקטין את כלי הדם ולהחזיר את הפין לגודלו הרגיל תוך 48 שעות. בנוסף, החולה קיבל תרופות אנטי-ויראליות לטיפול בקדחת הדנגי. בבדיקות מעקב לאחר חצי שנה ושנה, התברר שהנער בריא לחלוטין ומסוגל להשיג זקפות רגילות.

למרות שמקרה זה נדיר, מומחים מאמינים שהקדחת עשויה לגרום לפריאפיזם - זקפה הנמשכת מספר שעות וגורמת לכאבים באיבר המין. ד"ר ריצ'רד מרפי, שייעץ לרופאים באפריקה במשך שבע שנים, אמר ל-Daily Mail: "וירוסים נקשרו בעבר לפריאפיזם, כולל קורונה, חזרת ואפילו כלבת. לכן, ייתכן שגם וירוסים אחרים קשורים אליו".

זקפות ספונטניות הן תופעה פשוטה בחשיבותה, ביחס למה שהנגיף עלול לגרום (צילום: אינג'אימג')
זקפות ספונטניות הן תופעה פשוטה בחשיבותה, ביחס למה שהנגיף עלול לגרום (צילום: אינג'אימג')

חשוב לזכור - זקפות ספונטניות הן תופעה פשוטה בחשיבותה בהשוואה לסיבוכים אחרים של קדחת דנגי, שעשויים להוביל לדימום פנימי, אי ספיקת איברים ואף מוות. על פי דוח של ארגון הבריאות העולמי מ-2023, שיעורי קדחת הדנגי בעולם מזנקים, עם "עלייה פי שמונה בדיווחים על מקרים מאז 2000 ל-4.2 מיליון ב-2022".

בעוד שזקפות ספונטניות הן תופעת לוואי נדירה ולא נעימה, קדחת דנגי היא מחלה רצינית שיש להכיר בה ולנקוט באמצעי זהירות כנגד עקיצות יתושים.