מתאמנים רבים מכירים את התופעה של בגדי ספורט שעדיין מסריחים גם לאחר כביסה. הסיבה לכך נעוצה בבדים סינתטיים, כמו פוליאסטר, אשר נוטים ללכוד ריחות.

בגדי ספורט עשויים מחומרים עמידים כדי לעמוד באימונים קשים, אך בדים אלו גם נוטים ללכוד ריחות של זיעה גם לאחר כביסות רבות. סרטון טיקטוק ויראלי הסביר כיצד ריח הגוף נספג בבדים מסוימים כמו פוליאסטר, מכיוון שהם הידרופוביים, כלומר דוחים מים ומושכים חומרים שומניים כמו זיעה.

זיעה (צילום: אינג אימג')
זיעה (צילום: אינג אימג')

פוליאסטר, ספנדקס וניילון, המשמשים לייצור בגדי ספורט, דוחים לחות ומתייבשים מהר, אך יש להם בליטות קטנות שסופגות מולקולות זיעה. עם זאת, מומחים לחומרי ניקוי שיתפו טיפים להסרת הריח, כגון השריה מוקדמת בחומץ והימנעות מהשלכתם לכביסה. סימון הבד בדרך כלל נמצא על גבי הצווארון. שלושת הבדים הללו משולבים לרוב כדי ליצור עיצובים גמישים ועמידים.

מדענים מאוניברסיטת אלברטה מצאו שחומרים ריחניים נמשכים יותר לפוליאסטר מאשר בדים אחרים כמו כותנה, ואינם מתנקים לחלוטין בכביסה. מוכתאר עבד אל-ברי, שערך מחקר בשנת 2021 לתואר שני במדע טקסטיל וביגוד, אמר לדיילי מייל: "גילינו שפוליאסטר לא משחרר בקלות תרכובות ריח של זיעה, ולבישה חוזרת מכניסה יותר מהן לתוך הסיבים, כך שעם הזמן נוצר ריכוז של ריח".

פוליאסטר הוא סיב שאינו קוטבי, כלומר הוא דוחה מים - לכן הוא מתייבש במהירות, אך זה גם אומר שהוא מושך באופן טבעי שומן מהעור שלנו, מה שיכול להוביל לריח גוף. ניילון הוא פולימר סינטטי שפותח לראשונה בשנות ה-1930 כתחליף למשי.

מחקר משנת 2018 שערך עבד אל-ברי ועמיתיו, ביקש משמונה משתתפים ללבוש חולצות מפוליאסטר וחולצות מניילון כדי לבדוק איזה בד לוכד יותר ריח. המחקר, שפורסם ב-SAGE Journals, מצא כי לא נמצאו הבדלים משמעותיים בעוצמת הריח בין ניילון ופוליאסטר. עם זאת, הצוות מצא כי שיעור הפחתת הריח היה גבוה יותר בניילון. ספנדקס בדרך כלל מסריח בגלל חיידקים בשומני הגוף מכיוון שהוא חומר שאינו סופג.

כך תוכלו להיפטר מהריח הרע בבגדי הספורט (צילום: אינגאימג')
כך תוכלו להיפטר מהריח הרע בבגדי הספורט (צילום: אינגאימג')

איך להיפטר מהריח

דלגו על סל הכביסה ותנו לבגדי הספורט שלכם להתייבש באוויר, אך תחילה הפכו אותם. ליאן סטאף, מנהלת התפעול הראשית ב-The Cleaning Authority, אמרה ל-NBC שהחיידקים והשומן מרוכזים יותר בחלק הפנימי של הבגד והריח יכול להתפוגג על ידי היפוך הבגד.

"חיידקים ניזונים מחושך, וחום יכול גם להגביר את הריח מחיידקים שנותרו, לכן באמת כדאי להימנע מהשלכת בגדי ספורט לסל הכביסה", הסבירה. הנחת בגדי ספורט מלוכלכים בסל כביסה לא מאפשרת חדירת אור או אוויר. בנוסף, השריה מוקדמת של בגדי הספורט שלכם בתערובת של חומץ ומים למשך 30 דקות גם תסלק מהם את הריח.