לקראת יום האישה הבינלאומי שייערך מחר (שישי, ה-8 במרץ), הבאנו את סיפוריהן של שש נשים מתחומים שונים, שחשפו כיצד שברו את תקרת הזכוכית והצליחו בזכות עצמן.

בת אל גרבי

בתאל גרבי רגילה לשבור תקרות זכוכית. היא הייתה האישה הראשונה ששימשה כראש מערך אימון גופני בחיל האוויר ולפני זה כקצינת אימון גופני ראשית של חטיבת גולני ושל גבעתי - לא בדיוק סביבה נשית טיפוסית. בנוסף, גרבי היא האישה הראשונה שניהלה את מחלקת הספורט בבאר שבע, ובהמשך עמדה בראש חטיבת קהילה וספורט בראשל"צ.

בת אל גרבי (צילום: רונה טפר)
בת אל גרבי (צילום: רונה טפר)

על אף שקיבלה לא מעט הצעות עבודה מפתות מהמגזר הפרטי, היא החליטה ללכת עם הלב והאהבה לספורט, לתפקיד מנכ"לית ערכים בספורט. במסגרת תפקידה גרבי מקדמת פתרון סוגיות חברתיות מורכבות באמצעות ספורט, לרבות ייעוץ לפרויקטים בבית הנשיא, מה שהוביל אותה לעימות עם אוהדי בית"ר ירושלים. מלבד קידום תרבות ספורט ואהדה חיובית, גרבי מקדמת בימים אלה תוכניות לשיקום החוסן של הקהילות שנהרסו לאחר ה-7.10 ונענית לאתגר המלחמה בגזענות והאלימות בכדורגל.

אורית כהן

אדריכלית אוּרית כֹּהֶן, היא מהנדסת הוועדה המרחבית יזרעאלים ומנהלת את התכנון והבניה במרחבי המועצות האזוריות עמק יזרעאל ומגיד והרשויות המקומיות זרזיר וכעביה. בנוסף, אורית חברה בוועד איגוד מהנדסי הערים הארצי. בעברה כיהנה כמהנדסת המועצה האזורית מרום הגליל. בוגרת תכנית מעוז (להעצמת עתודה ניהולית בשירות הציבורי. חברת מושב אמירים השוכן בגליל העליון, נשואה לגיא ואמא ל-5 בנים).

היא פועלת לפיתוח המגזר הכפרי בגליל ומקדמת מיזמים בתחום האנרגיות המתחדשות. אורית פועלת לקדם את העצמת הישובים הכפריים בפריפריה ומסייעת לחקלאים בצפון. שאיפות לעתיד: הגדרת ביסוס והרחבת הישובים הכפריים בגליל ובקו העימות, כמשימה לאומית. הקמת ישובים חדשים. התווית מדיניות תכנונית חדשה בנושא זה. כחלק מהפקת לקחי ה-7.10.

אורית כהן (צילום: פרטי)
אורית כהן (צילום: פרטי)

זהרה ישי

זהרה ישי היא מהנדסת המועצה האזורית בני שמעון שבנגב בשלוש השנים האחרונות. מאז פרוץ המלחמה קידמה בהליכים מזורזים תכנון ביישובי המועצה לשכונות זמניות עבור קיבוצי עוטף עזה, וכיום נבנית שכונה כזו בקיבוץ חצרים לקיבוץ בארי. ישי היא בוגרת המחלקה לאדריכלות בבצלאל, ולפני כן מהנדסת המועצה האזורית גוש עציון, שם הובילה מהפכה באופי הבניה בישובים, מבניה פרטית לבניה רוויה, על רקע מצוקת הדיור המחסור בדירות.

בארבע שנות עבודתה נוספו אלפי יחידות דיור המתאימות בעיקר לזוגות צעירים. כאדריכלית, תכננה בעבר ישובים, שכונות ומבני ציבור רבים, ותכננה בהתנדבות גם את מתחם הישיבה התיכונית בעתניאל - המבנה רב הקומות הראשון במועצה האזורית דרום הר חברון. בנוסף, היא אמא לחמישה ילדים.

זהרה ישי (צילום: פרטי)
זהרה ישי (צילום: פרטי)

אלה סקעת

עו״ד אלה סקעת היא מנהלת את המחלקה המשפטית בארגון עתים מעל לחמש שנים. בוגרת תואר ראשון במשפטים מאוניברסיטת בר-אילן, בוגרת תואר שני במשפטים מאוניברסיטת תל אביב ומחזיקה בתעודת מגשרת מוסמכת מטעם "מכון גבים". אלה התמחתה במשרדי הסניגוריה הציבורית ושימשה בין היתר, כעורכת דין בסנגוריה הציבורית וכתובעת בתחום דיני העבודה. אלה התנדבה במסגרת מרכז הסיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית בירושלים בדגש על העברת סדנאות במסגרת החינוך החילוני ובקו הפתוח של שדולת הנשים. בוגרת מדרשת "שובה".

אלה סקעת (צילום: יחצ עתים)
אלה סקעת (צילום: יחצ עתים)

אנואר קשקוש 

אנואר קשקוש, נשואה ואם לשלושה בנים, תושבת לוד ומנהלת בית הספר עתיד דאר אל חכמה מזה חמש שנים, מהווה דוגמה ומופת למנהיגות חינוכית פורצת דרך, תוך דגש על חינוך ערכי וחברתי משמעותי. היא החלה את דרכה כמורה לכימיה וביולוגיה וכמנהלת היא מובילה תוכניות ייחודיות ללימודי עברית ולשירות אזרחי משמעותי של בוגרי י"ב. 

תיכון עתיד דאר אל חכמה בניהולה היה התיכון הערבי הראשון שיצא למשימה לסייע לחקלאות המקומית במהלך המלחמה לצד התנדבויות בבתי חולים ועוד. ההתגייסות הייתה מיידית וברורה מאליה בקרב הצוות והתלמידים והמוטו שלה הוא: "כאן גדלתי, זה הבית שלי, ולבית שלי אני דואגת".

לדבריה, "השפה העברית היא כרטיס הכניסה שלנו לחברה הישראלית, המפתח להצלחה, השתלבות וחיים משמעותיים. בבית ספרנו, אנו מקיימים קורס עברית מדוברת לקראת שירות באסף הרופא. אני מאמינה גדולה שלצד הזכויות של ערביי ישראל, חייבות גם להגיע החובות כאזרחים ששואפים לשוויון במדינת ישראל". את הדברים האלה מקפידה קשקוש לומר באופן עקבי לתלמידיה, לצוות המורים שלה ובכל אינטראקציה עם קהילה שונה בה היא מעורבת ומשפיעה. 

שותפות גורל זו מתבטאת באחוז גבוה מאוד של בוגרי ביה"ס בשירות לאומי/אזרחי במד"א, בבית החולים אסף הרופא, במוקד 100 וב-105, במשטרת ישראל, בשירותי הכבאות וההצלה, בבתי ספר ובגני ילדים. 

אנואר קשקוש (צילום: האשם אלעגו)
אנואר קשקוש (צילום: האשם אלעגו)

אקולינה אנדרייבה

אקולינה אנדרייבה עלתה מבלארוס לישראל לפני כשנה וחצי במסגרת תכנית "נעלה" וכיום היא לומדת בתיכון "עתיד" רזיאל בהרצליה. עוד מגיל צעיר היא התגלתה ככישרון נדיר ובעלת קול מיוחד במינו. היא שרה כבר 11 שנים, היא כותבת שירים מגיל 12 ולפני שלוש שנים החלה ללמוד ג׳אז. יש לה כבר EP (מיני אלבום) שהקליטה בחו"ל. 

"השתתפתי בפרויקטים רבים בבלארוס, ברוסיה, אוקראינה ואנגליה, השתתפתי וזכיתי בתחרויות שירה בעולם. שרתי עם תזמורת הסימפונית בבלארוס ובמשך תקופה ארוכה עבדתי עם להקות ג'אז והופעתי במוסדות שונים" סיפרה. אנדרייבה משתתפת באלבום חדש "עתיד יצירתי 2" של רשת החינוך עתיד עם שיר שכתבה והלחינה ושמו "Open Eyes", שעוסק בהתפקחות אישית אודות קשר זוגי שהיה לה והסתיים.

אקולינה (צילום: יחצ עתים)
אקולינה (צילום: יחצ עתים)

כתיבת השיר עזרה לה לעבד את תחושותיה ולהתמודד עם הקשיים שחוותה. המסר שלה הוא שדווקא אחרי הפרידה ולמרות חששותיה, הצליחה לפרוץ גבולות אישיים, לקחת סיכונים ולהפנים שאת מקומם של המעצורים הרגשיים - תופסת עכשיו תחושה של חופש משחרר. "החלום הכי גדול שלי הוא שאנשים ימצאו חלק מעצמם במוזיקה שלי, שהמוזיקה שלי תעורר רגשות. אשמח להשתתף בפרויקטים כמו הכוכב הבא בעתיד".