אחד הדברים הידועים והמוכרים במדעי המוח היא החלוקה של קליפת המוח המוטורית והסנסורית לפי איברי הגוף שכל אזור בהן מעצבב. כפות הידיים מיוצגות בקורטקס התנועתי והתחושתי בצורה הרבה ביותר בהשוואה לכל איבר אחר בגוף. בכפות הידיים יש את כמות העצבים הרבה ביותר והם מאפשרים לנו לחוש גירויים עדינים ביותר וגם להניע את האצבעות בצורה מדויקת. ולענייניו, בכפות הידיים באים לידי ביטוי כל ההיבטים המוטמעים במערכת העצבים כגון מצב רגשי, יכולות שכליות, מצב אנרגטי, טראומות ועוד.

הקאמבק של חיים רמון: "שוקל ברצינות" להתמודד בבחירות | פודקאסט מעריב
בניגוד לדעה שסינוואר לא רוצה עסקה - זה מה שקורה באמת בעזה | ג'קי חוגי

מחקר שנעשה באוניברסיטת תל אביב בשיתוף אוניברסיטאות אחרות בעולם מצא מתאם מובהק בין מאפיינים של כפות הידיים ומחלת הסכיזופרניה למשל. מחקרים נוספים שנעשו בבתי חולים פסיכיאטרים בישראל מצאו קשר מובהק בין מצבים רגשיים ופתולוגיה נפשית לבין מרכיבים של כפות הידיים.

ככירולוג וחוקר מוח, הקשר בין כף היד, אישיות האדם והמוח הוא אחד הדברים המרתקים ביותר, המאפשרים לאבחן את יכולותיו של האדם ולעזור לו לבחור את המסלול הנכון לו ביותר. ובמקרה שלפנינו, גם מאפשר להכיר את האויב ואת מרכיבי אישיותו.

אז מה נוכל לומר על חסן נסראללה?
 
1. למרות שהוא נתפס כמחבל שמסתתר באיזה בונקר מנותק מכולם, כפות ידיו של מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה מגלות משהו אחר לחלוטין. קו הלב שלו הרחב שמתפצל לקו שממשיך ישר מתחת לאצבע המורה וקו שממשיך בעיקול כלפי מעלה, יחד עם גבעת ונוס המלאה, מגלים שהוא ממש לא אוהב את הלבד. הוא צריך אנשים סביבו, הוא אדם רגשן, אכפת לו מהאנשים שנמצאים בסביבתו הקרובה , ויודע להתעניין ולהראות עניין בכאלה שקרובים אליו. ידיו הרכות מלמדות שהוא יודע להקשיב, גם אם בסופו של דבר הוא זה שיקבל את ההחלטות.

וזה בעצם סוד הקסם שלו וסוד ההישרדות שלו. היכולת שלו להתחבר, להקשיב ולקחת החלטות שימצאו חן בעיני הסביבה הקרובה. חשוב לו מה שחושבים עליו בבית שלו. חד משמעית.

קו הלב מבטא את הדרך בה אנו מביעים את הרגשות שלנו, את הפתיחות הרגשית והרגישות, והצורך שלנו בקירבה של הסביבה ובאישור של הסביבה. ככל שקו הלב רחב יותר ומתעקל יותר כלפי מעלה כך האדם הוא יותר רגשן, זקוק לחיבור, מגע ואישור מהסביבה. הוא רומנטיקן שיודע להתמסר למושא אהבתו.

במקרה של נסראללה, בנוסף לאמור לעיל, השלוחה של קו הלב שממשיכה ישר אל מתחת לאצבע המורה מקנה לו תכונות של רומנטיקן לוגי. אחד שתמיד זוכר את היום הולדת של אנשים שהוא אוהב, יש בו תכונות של פרפקציוניסט, ובמקום מגע פיזי המבטא קירבה וחיבור בינאישי, הוא מעדיף מילה טובה או מחווה אחרת.

ניתוח כף ידו של חסן נסראללה (צילום: רויטרס)
ניתוח כף ידו של חסן נסראללה (צילום: רויטרס)

 
2. יחד עם היכולת החברתית שלו והאנרגיה הגבוהה שבאה לידי ביטוי בגבעת ונוס – הגבעה שמקיפה את האגודל, הוא אוהב שליטה ולא אוהב להתקפל או לוותר על שום ערך שלו. את זה ניתן לראות בשילוב של הפרק התחתון של האצבע המורה שהוא נפוח עם שילוב של גבעת ירח מלאה ואדומה. מה שמגביר את העקשנות שלו והחוסר רצון להתפשר.
 
3. לנסראללה, כמו להרבה מנהיגים, יש אצבע מורה קצרה מהקמיצה, מה שמבטא חוסר ביטחון חברתי בגלל חסך בדמות אב בזמן הילדות, אך יחד עם זאת רצון לקבל הערכה, הכרה והצטיינות. האצבע המורה היא אצבע המנהיגות. לפעמים נוהגים לקרוא לה בכירולוגיה אצבע "נפוליאון". באופן פרדוקסלי, אצבע מורה ארוכה יותר מראה על יכולת חברתית וניהולית גבוהה יותר אבל דווקא למנהיגים עם אגו יש אצבע מורה קצרה יותר. הדבר נובע מרגשות נחיתות מתקופת הילדות - תולדה של חסך בקשר עם האב, מה שהופך אותם בבגרותם לכאלה שרוצים לפצות על החסך ועל חוסר הביטחון, והרבה פעמים הופכים לשתלטניים, אגוצנטריים וממוקדי מטרה כדי להוכיח שהם כן ראויים וכן יכולים לקבל הערכה חברתית.
 
4. קו הראש הגלי של נסראללה מדבר על אדם לא יציב נפשית, דבר המתחזק על ידי האי שיש בתחילת קו הראש, טראומה שהשאירה בו חותם. מצד אחד כל מה שקשור בעשייה ארגונית ודתית מחזק אותו ונותן לו מוטיבציה מיוחדת, אבל הוא סובל מהמון עליות וירידות ברמה הקוגנטיבית בגלל מצבי רוח משתנים.
 
קו הראש מבטא את הדרך בה אנו מעבדים מידע, עד כמה אנו יצירתיים או מעשיים, מהירי החלטה או מחושבים, האם מפרשים נכון את המצב או לא. קו הראש הארוך והישר של נסראללה מלמד על אדם אנליטי ומחושב , שאוהב לנתח את המצב ולתכנן לטווח ארוך, אבל החסכים הקוגנטיביים שלו לא תמיד מביאים אותו להחלטות שמחוברות לקרקע המציאות.

5. הטבעת בזרת, סימן בולט בקרב מנהיגים במזרח התיכון, מיועד לחזק את הכבוד והערכה העצמית שלו. הזרת היא האצבע של הביטוי בכל התחומים. בין אם מדובר בביטוי מילולי, מיני, כלכלי וגם אנליטי, וכן מסמן את רמת ההערכה העצמית של האדם, הערכה עצמית שהיא תוצר של הקשר בין הילד לאמא. כאשר עונדים טבעת על אצבע זאת, ברמה התת מודעת מחפשים לחזק את כל הנקודות שצוינו לעיל.
 
6. קו החיים של נסראללה בנוי ממקטעים של קווים שמלמדים על השינויים המשמעתיים שעבר בחייו, שינויים רדיקליים ברמת האמונה וההתמסרות, עד לנקודה שקו החיים מתחבר כקו גורל. הייעוד שלו והחיים שלו מחוברים בקשר גורדי אל חייו הציבוריים, הבית שלו והאמונה שלו זה אותו דבר. אין שום הפרדה. אותה קיצניות שהוא דורש מעצמו הוא דורש מכולם. אבל זאת גם חולשתו. הכוח שלו נובע מלהיות עסוק כל היום בחיים הציבוריים שלו. ברגע שיתנתק מהמהות המנהיגותית, או כשהוא כבר לא יהיה רלוונטי בעיני אלה ששמו אותו איפה שהוא נמצא, חייו כבר יאבדו מהמשמעות שלהם וימיו יהיו קצרים, או שרמת האנרגיה תרד מאוד והוא יסיים את חייו מסוגר בחיק משפחתו, אלא אם כן נבוא חשבון איתו לפני כן.  

לאונרדו דניאל הוא מומחה בינלאומי לכירולוגיה אבחונית טיפולית; חוקר מוח וסטודנט תואר שני במדעי המוח אוניברסיטת תל אביב; מחבר הספר הבינלאומי "Mastering change"; מעניק הכוונה למציאת מסלול מקצועי ולימודי, טיפול רגשי, אבחון והתאמה של מועמדים לתפקידי ניהול