שיבושי GPS שנגרמו במכוון על ידי צה"ל כדי לסכל תקיפות מל"טים של חיזבאללה, גרמו לאפליקציות להיכרויות המבוססות על מיקום המשתמשים לחבר בין ישראלים ללבנונים. האם זוהי רק אי נוחות זמנית או אולי הזדמנות חדשה לדיאלוג ושלום בין אזרחי המדינות?

בעקבות המתיחות בין המדינות - בהן תקיפות הדדיות בין חיזבאללה, חמאס וישראל, צה"ל הגביר באופן דרמטי את שיבושי ה-GPS. חסימות אלו נועדו לשבש מערכות ניווט של ארגוני טרור, אך הן עשויות להשפיע גם על טלפונים סלולריים של אזרחים ולגרום להם לסמן שהם נמצאים במקום אחר לגמרי.

אפליקציית היכרויות, אילוסטרציה (צילום: אינג'אימג')
אפליקציית היכרויות, אילוסטרציה (צילום: אינג'אימג')

כתוצאה מכך, אפליקציות היכרויות המסתייעות ב-GPS להתאמות בין משתמשים, מציעות כעת לישראלים רבים פלסטינים ולבנונים ולהיפך. משתמש לבנוני סיפר ל"ביזנס אינסיידר" כי מאז המלחמה הוא רואה בעיקר פרופילים ישראליים באפליקציה, וכי כמות הפרופילים הישראליים גדלה משמעותית.

חייל מילואים ישראלי דיווח על תופעה דומה - פתאום הוא מוצף בפרופילים מלבנון. לדבריו, המצב כל כך מגוחך שהוא אף התבדח על כך שאם יקראו לו שוב לשירות הוא יקווה להגיע ללבנון כדי לפגוש את ההתאמות החדשות שלו.

כוחות צה''ל בגבול לבנון (צילום: David Cohen/Flash90)
כוחות צה''ל בגבול לבנון (צילום: David Cohen/Flash90)

חשוב לציין כי מלבד אי הנוחות למשתמשים, שיבושי GPS עלולים גם לסכן את התעבורה האווירית, הימית, האזרחית והמסחרית. האם זוהי רק תקלה טכנית או אולי הזדמנות בלתי צפויה למפגש בין ישראלים ולבנונים? הזמן יגיד.