אפילו בימינו, כשיש מתקני מחזור כמעט לכל דבר ובכל פינה, נראה שיש אנשים שעדיין מתקשים לזרוק את האשפה לפח. זו אומנם פעולה פשוטה, אבל איכשהו הרבה מהזבל שאנחנו מייצרים מגיע לבסוף לרחובות, לפארקים, לחופים ולים. הבעיה בכך היא שזה לא פוגע רק בנו, אלא גם בבעלי החיים סביבנו שעבורם הטבע הוא הבית.

מה קורה כשהבית הזה מזדהם? ובכן, צילום של גור כלבי ים שהפך ויראלי לאחרונה הצליח להמחיש זאת בדרך מצוינת. בתמונה, נראה כלב הים הקטן מנמנם על החול בחוף הורסי שבנורפולק, אנגליה. הוא נולד לפני מספר ימים בלבד, ולכן חבל הטבור עדיין מחובר לבטנו. 

לכאורה מדובר בתמונה שגרתית, אבל מה שלכד את תשומת לבם של הגולשים זו העובדה שהגור החמוד משתמש בבקבוק פלסטיק בתור כרית. זו גם הסיבה לכך שהצלם החובב ג'ון איוורד החליט לתעד את כלב הים, כדי להראות מה קורה כשלא שומרים על הסביבה. 

כלב הים המתוק שריגש רבים. צילום:  ג'ון איוורד
כלב הים המתוק שריגש רבים. צילום: ג'ון איוורד

 
התמונה הזו הצליחה לרגש ולהטריד מיליוני גולשים, וכך כלב הים הקטנטן במהרה הפך ויראלי. "זה לא מצחיק! מדובר בגור כלבי ים שרק נולד, והוא כבר נחשף לזיהום שאנחנו מייצרים" כתב אחד הגולשים בפייסבוק. "וואו, איזה ניגוד מדהים", כתב אחר, כשהוא מתכוון להבדל בין הגור התמים לבין חתיכת האשפה שמשמשת לו ככרית. "אסור שהאשפה שלנו תתקרב לגור החמוד הזה, זה פשוט דוחה", כתב גולש אחד, ואחר הוסיף ש"הפכנו להיות מין פתטי, שהורס לבעלי חיים אחרים את בתיהם כאילו כל העולם שייך לנו".

למי שתוהה מה הנזק בכך שכלב ים מנמנם על חתיכת פלסטיק, חשוב לזכור שמדובר בתיעוד עדין ביחס למה שקורה בפועל. אחרי הכל, אם זיהום סביבתי היה מסתכם בבקבוק פלסטיק שמשמש ככרית לא הייתה לנו כל בעיה.

בפועל, בעלי חיים ימיים כמו דולפינים וצבי ים מסתבכים בפסולת וכתוצאה מכך מתים מטביעה, מחנק או מפציעות קשות. אחרים מבלבלים בין אשפה למזון ובולעים אותה, וזו חוסמת את קיבתם, מה שגורם להם לבסוף למות מרעב. וזה עוד רק הנזק שנגרם כתוצאה מאשפה מוצקה.

via GIPHY