אומנם עדיין לא הגענו לשלב בו אנחנו יכולים לקרוא מחשבות או לשלוט בהן, אבל כעת, בזכות קבוצת נוירוכירורגים אמריקאים אנחנו בהחלט מתקרבים לכך. במחקר שהם ערכו, שמסעיר בימים אלו את קהילת המדע, הם הצליחו לחבר בין שלושה מוחות של אנשים, ובכך לאפשר להם לתקשר באמצעות מחשבה בלבד.

את המהלך הזה ביצעו חוקרים מאוניברסיטת סיאטל ואוניברסיטת קרנגי מלון, בפנסילבניה, תוך חיבור שלושה מתנדבים למערכת ייחודית בשם BrainNet. מדובר במערכת לא פולשנית שמיועדת לתקשורת בין מוחית, ומבוססת על שתי טכנולוגיות - האחת, EEG (או אֶלֶקְטְרוֹאֶנְצֶפָלוֹגְרָם), שמאפשרת הקלטה של הדחפים החשמליים של המוח, שמצביעים על פעילות מוחית. השנייה, TMS (גירוי מגנטי חוץ גולגולתי), שמאפשרת להשפיע על אזורים עמוקים המוח באמצעות פולסים מגנטיים.
 
באמצעות המערכת הזו, המשתתפים התבקשו לפתור בעיות תוך שימוש במחשבה בלבד, כשבמקרה הזה ה"בעיה" היתה משחק טטריס. שניים מהמשתתפים, ששימשו כ"שולחים", חוברו לאלקטרודות EEG, ותפקידם היה להעביר הוראות משחק למשתתף השלישי. את זה הם עשו על ידי בהייה באחת הנורות שהיו להם על המסך - אחת הדהדה בתדר של 15 הרץ, והשנייה בתדר של 17 הרץ - כשכל אחת מהן שלחה מסר שונה למוחו של המשתמש השלישי (במקרה זה, כל נורה סימנה סיבוב לשמאל או לימין).
 
שיחקו טטריס בלי לדבר. צילום:פיקסאביי
שיחקו טטריס בלי לדבר. צילום:פיקסאביי

 
תפקידו של המשתמש השלישי, ששימש כ"קולט" וחובר למערכת ה-TMS, היתה לשחק לפי ההוראות שקיבל מה"שולחים". בכל פעם שה"שולחים" בהו בנורה כלשהי, זה נקלט ב- EEG, הועבר ל-TMS של ה"קולט" וגירה אצלו תגובת פוספין (גרימה לכך שאדם יראה הבזק אור על יד הפעלת לחץ או גירוי של מערכת הראיה). בתגובה לזה, הוא סובב את הקוביות ימינה או שמאלה. 
 
הניסוי, שפורסם בכתב העת של אוניברסיטת קורנל, נערך על חמש קבוצות של אנשים, כשאחוזי ההצלחה בכל קבוצה היו גבוהים ועמדו על 81%. "המחקר מעלה את האפשרות לפיתוח עתידי של ממשקים, באמצעותם ניתן יהיה לפתרון בעיות באופן שיתופי, תוך חיבור בין מוחות של אנשים", כתבו החוקרים. הם מקווים שבעתיד יהיה אפשר ליישם את הטכנולוגיה הזו על קבוצות גדולות יותר של אנשים, ולבצע משימות מורכבות יותר באמצעותו.
 

via GIPHY