בשורות טובות לכל העייפים והעייפות שבינינו ובכלל לכל מי שאוהב לישון ולנמנם. חוקרים מצאו סוף כל סוף את התשובות לשאלות שמעסיקות אותנו עוד משחר האנושות: מה הוא משך התנומה המושלם ומה הוא הזמן הכי טוב לנמנם

מדובר בסוגיה חשובה ומורכבת שקשה מאוד לעשות אותה כמו שצריך: אם ישנים יותר מדי ומוקדם מדי, מתעוררים באמצע הלילה ולא מצליחים לישון, אך אם ישנים מעט מידי או מאוחר מדי, קמים עייפים וזועמים. אז איך עושים את זה כמו שצריך? איך מנמנמים וקמים מפוצצים באנרגיות ושמחת חיים? התשובות המלאות לפניכם וזה הזמן "לגזור ולשמור".

כמה זמן כדאי לנמנם?

על פי מומחי השינה, חשוב מאוד לדייק בזמנים כדי להשיג את התוצאות הרצויות מהתנומה, אך כמובן שדקה אחת פחות או דקה אחת יותר לא ממש ישנו. אז כמה זמן צריך לנמנם? מומחה השינה, דומיניק אנטיגליו, מחבר הספר The Life-Changing Power of Sophrology, מסביר: "תדאגו שהתנומה שלכם תימשך 20 דקות, כדי שהגוף שלכם לא ירגיש שמונעים ממנו שינה וכך זה לא ישפיע על השינה שלכם בלילה. אתם אמורים לקום רעננים, ערניים ועם אנרגיות מחודשות אחרי תנומה של 20 דקות".

הוא לא היחיד שחושב כך, וד"ר אניסה דאס, מומחית לרפואת שינה באוניברסיטת המדינה של אוהיו, מסכימה עם הזמנים הללו: "התנומה שלכם צריכה להמשך בין 20-30 דקות. בדרך זו אתם תקומו עם אנרגיות מחודשות בלי להשפיע על שנת הלילה שלכם". 
 
תנומה עוזרת לקום רעננים, בלי לפגוע בשינה בלילה. אילוסטרציה: פיקסאביי
תנומה עוזרת לקום רעננים, בלי לפגוע בשינה בלילה. אילוסטרציה: פיקסאביי
 
יחד עם זאת, אם אתם רוצים לנמנם קצת יותר, חשוב שתעשו זאת במידה שתספיק לכם לעבור מחזור שינה שלם, כדי שלא תקומו עוד יותר עייפים. זו ההמלצה לתנומה ארוכה של שרה מדניק, פרופסורית באוניברסיטת קליפורניה באירווין: "תנומה של 90 דקות יכולה לעזור לכם להשתחרר מלחצים ולאפשר זרימה מחודשת של יצירתיות, כי היא מכסה מחזור שינה שלם, כך שאתם אמורים לקום רעננים".

מתי הכי כדאי לנמנם?

לפי מחקר שנערך לאחרונה ביוון, אם אתם רוצים לקום רעננים ומלאי אנרגיה זמן התנומה המושלם הוא אמצע היום. בדרך זו, גם תוכלו ליהנות מיתרונות בריאותיים נוספים שיש לתנומה בזמנים אלו, כמו למשל הורדת לחץ הדם והפחתת הסיכוי לחטוף התקף לב. 

ד"ר מנוליס קליסטראטוס, קרדיולוג בבית החולים הכללי של אסקלפייון בוולה, יוון, הסביר: "תנומת צהריים מפחיתה לחץ דם ברמות דומות לשינויים אחרים באורח החיים, כמו למשל הפחתה של צריכת מלח או אלכוהול". הוא סיכם את המצב היטב: "בהתבסס על הממצאים שלנו, אם יש לכם את הפריבילגיה לישון במשך היום, זה יכול לשפר את לחץ הדם שלכם".