מה הייתם עושים אם הייתם מתעוררים כל בוקר בלי לזכור כלום ממה שקרה לכם לפני שהלכתם לישון? עם הסוגיה המבהילה הזאת מתמודדת קייטלין ליטל בת ה-16, תושבת קרוליינה, בעקבות פגיעה מוחית קשה שעברה. האירוע הטראומתי קרה ב-2017 כשאחד מבני כיתתה זרק בטעות כדור על ראשה במהלך אימון ספורט בבית הספר.
היא הובהלה לבית החולים, שם הרופאים אמרו להוריה שהיא סובלת רק מזעזוע מוח, ושהזיכרון שלה יחזור מעצמו תוך כמה ימים. אבל כשהזמן עבר ומצבה לא השתפר היא נלקחה שוב לבדיקות, אז אובחנה כסובלת מאמנזיה אנטרוגרדית - הפרעת זיכרון לטווח הקצר שנגרמת כתוצאה מטראומה מוחית, שלא מאפשרת לסובלים ממנה לאחסן מידע חדש במוח לאחר הטראומה.
 

קייטלין וחברות. פייסבוק
קייטלין וחברות. פייסבוק



במקרה של קייטלין, המוח שלה עושה "ריסטארט" כל לילה, כשבממוצע היא שוכחת כל מידע חדש שלמדה לאחר 12 שעות. הוריה סיפרו לחדשות "פוקס 8" שהיא מתעוררת כל בוקר במחשבה שזה היום שלאחר התאונה, והם צריכים להזכיר לה כל פעם מחדש איזה יום היום ומה קרה לה.
 
בכלל, מאז התאונה, המשפחה תומכת בה, ושמה פתקי תזכורת על כל דבר בבית. "זה כמו אליסה בארץ הפלאות", סיפרה אחותה ג'ניפר, "כי יש כיתובים על כל דבר - 'אכול אותי, 'שתה אותי'. אנחנו שמים לה פתקים כאלו בכל מקום". אביה כריס, סיפר שכל בוקר קייטלין שואלת אותו את אותן שאלות ומופתעת מהתשובות. "זה שובר לי את הלב כל יום מחדש", סיפר.
 

קייטלין ואחותה ג'ניפר. פייסבוק
קייטלין ואחותה ג'ניפר. פייסבוק


כיום אומנם אין טיפול בהפרעת זיכרון שכזו, אך משפחתה של קייטלין מסרבת לוותר עליה וממשיכה ללכת למומחים בתקווה לשפר את מצבה. כמו כן, 
יש אסטרטגיות שעשויות לעזור לעורר זיכרון, למשל על ידי כתיבת יומן של מה שהתרחש במהלך היום הקודם, השארת פתקים על כל דבר וטיפול פסיכולוגי.

החלק היחיד שאולי אפשר לראותו כחיובי בהפרעה זו הוא, שמי שסובל ממנה שוכח רק מה שקרה אחרי הטראומה. כלומר קייטלין כן זוכרת כל מה שקרה לה במהלך חייה, עד הרגע בו התרחשה התאונה.  

קייטלין באימון בבית הספר. צילום: פייסבוק
קייטלין באימון בבית הספר. צילום: פייסבוק