הסיטואציה בה שני בני זוג מחליטים להתגרש ונאלצים לדון ביניהם על הסדרי המשמורת והראיה של ילדיהם מוכרת ושגורה, אולם מה עושים כאשר בני זוג חסרי ילדים מתייחסים אל חיות המחמד (לרבות כלבים) כאל ילדיהם, והם משמשים נושא למחלוקת? עו"ד איילת חכמון, המייצגת נתבעת במקרה שכזה, התראיינה היום (שני) ל"איפה הכסף" אצל ענת דוידוב ב-103FM, וסיפרה על מורכבות התיק והתקדימים הקיימים בנושא.

אנחנו מדברים על 'טובת החיה'. בני זוג התגרשו, בן הזוג ביקש לקבל משמורת על 4 כלבים שלו ונדחה, עו"ד איילת חכמון המייצגת את הנתבעת בתיק. שתפי אותנו, זה מקובל?
"זה די תקדים, היו 3 תיקים אחרים כאלו בעבר, ששם כל שופט התייחס לנקודה אחרת. כאן התקדים הוא בזה שהשופט למעשה התייחס לכל הנושאים שנידונו עד עכשיו בפסיקה, בחן אותם וקבע שמה שחשוב זו טובת החיה, או במקרה שלנו טובת הכלבים. קבע שטובת הכלבים היא מרשתי".

על סמך מה? איך נקבעים הקריטריונים?
"אנחנו כמובן הצגנו במהלך השנים כמה שהיא דאגה, כמה שהיא קנתה ועשתה עבורם והייתה איתם וטיילה איתם".

הוא לא עשה את זה?
"הדעות היו חלוקות במשפט, אבל, בסופו של יום הוחלט קודם כל ששניים מהכלבים היא הביאה איתה לחיי הנישואים, כלב נוסף ניתן לה במתנה מאמא שלה ומאחותה, וכלב נוסף ניתן לה כי היא מוכרת כמי שמאוד אוהבת כלבים ויודעת לאלף אותם, במיוחד כלבים בעיתיים. היא זו שדאגה להם כל השנים והייתה איתם כל השנים".

למה זה חשוב לפסיקה?
"את מי שואלים, כמו בכל דבר. בסופו של יום בית המשפט קבע פחות בחר להתייחס ללמה, הוא פשוט בחן וראה שלכל אורך התקופה גם כשהוא ביקש את הכלבים וגם כשהגיש תביעות לבתי משפט, ואנחנו מדברים כבר על תביעה שניה בנושא הזה, הוא פעל בצורה שהייתה נראית כאילו זה לא הדבר הכי חשוב. למשל, הוא הגיש כתב תביעה ושלח לנו את כתב התביעה 4 חודשים לאחר מכן".

אם הוא ביקש משמרות משותפת היא יכולה לבקש מזונות, לא?
"לא, כי הכלבים הם שלה. מעולם לא היו שלו, תמיד זו שמימנה ולכן לא הייתה שום סיבה מבחינתה לבקש".

הוא לא בא להוציא אותם לטיול כמו שנפגשים עם ילדים?
"בתיק הקודם הייתה בקשה להסדרי ראיה ובמשך תקופה הוא בא לראות את הכלבים במשך זמן מאוד קצר, פעם בשבוע".

זה חל רק על כלבים או על כל החיות?
"בגדול זה על כל חיה. יש כאלה שרבים גם על כבל מאריך".