חדשות מהעבר: מדענים מאוניברסיטת סאות'המפטון גילו מין חדש של דינוזאור, "בן דוד" של הטירנוזאורוס־רקס, שחי לפני כ־115 מיליון שנה על כדור הארץ. זאת בעקבות ארבעה מאובני עצמות שהתגלו בשנה שעברה באחד מחופי הים של האי ווייט שבאנגליה.

הדינוזאור, שחי בתקופת הקרטיקון ועל פי ההערכה אורכו היה עד ארבעה מטר, הוא חלק מקבוצת התרופודים - טורפים שהלכו בדרך כלל על שתי רגליים.  היצור הקדמון זכה לשם Vectaerovenator Inopinatus, בעקבות חללי האוויר הגדולים שנמצאו בחלק מעצמותיו, הנראות בדרך כלל אצל התרופודים, מה שעזר למדענים לזהות את ההיסטוריה המשפחתית של הטורף.

עצמות הדינוזאור שהתגלו (צילום: אוניברסיטת סאות'המפטון)
עצמות הדינוזאור שהתגלו (צילום: אוניברסיטת סאות'המפטון)

"נדהמנו עד כמה חיה זו הייתה חלולה. היא מנוקבת בחללי אוויר", אמר כריס ברקר, סטודנט לתואר שלישי באוניברסיטה שהוביל את המחקר. החללים סייעו ככל הנראה ביצירת מערכת נשימה יעילה אצל דינוזאורים אלה, תוך כדי הפיכת השלד לקל יותר. "התיעוד של דינוזאורים תרופודים מתקופת אמצע הקרטיקון באירופה אינו כה גדול, כך שהיה ממש מרגש להגביר את ההבנה שלנו לגבי מגוון סוגי הדינוזאורים מהתקופה ההיא", הוסיף ברקר.

ארבעת המאובנים, המהווים עצמות מהצוואר, הגב והזנב של הטורף הקדמון, נמצאו בשלוש תגליות נפרדות בשנת 2019 והועברו למוזיאון הדינוזאורים באי, שמוכר כאחד המקומות המובילים לשרידי דינוזאורים ומאובנים באירופה. מחקר זה אישר כי עצמות נפרדות אלה היו ככל הנראה מאותו דינוזאור, שחי כנראה צפונית למקום שבו נמצאו עצמותיו.