פצצה ענקית שנפלה באגם בפולין בזמן מלחמת העולם השנייה, התפוצצה במחזה מרהיב בזמן שצוללנים ניסו לנטרל אותה מתחת למים. האירוע המדהים התרחש אתמול (שלישי), בסמוך לעיר הנמל סווינוסקי, אחרי שהצוללנים דאגו לפנות את 750 התושבים המתגוררים למרגלות האגם. 

פצצת "טולבוי" התפוצצה מתחת למים באגם בפולין (צילום: רויטרס)

חיל האוויר הצבאי של פולין, הפיל את הפצצה הקרויה "טולבוי", במהלך פשיטה של הצבא הבריטי לגרמניה בשנת 1945. הפצצה הטביעה באותם זמנים את הסיירת הגרמנית, אך מעולם לא התפוצצה. אורכה הוא כשישה מטרים ומשקלה הוא כמעט כ-5,400 ק"ג, כאשר כמעט ממחיצתם הוא משקל חומר הנפץ שבתוכה. כמו כן, הפצצה הוטבעה בעומק של כ-12 מטרים מתחת לפני המים.

הצוללנים שביצעו את המשימה, ידעו כי הסיכויים של הפצצה להתפוצץ הם של כ-50 אחוזים, ולקחו את המקרה בחשבון. אחרי שירדו אל מתחת המים וניסו לנטרל אותה, היא התפוצצה ויצרה גל הדף אדיר מתחת למים, שהתפרץ החוצה לכדי מחזה עוצר נשימה. ז'ורז לבנדובסקי, סגן שני ממשט הגנת החופים, סיפר לחדשות המקומיות כי כלל הצוללנים חזרו מהפעולה ואף אחד מהם לא נפגע. לדבריו, הפצצה נוטרלה אחרי הפיצוץ והיא לא תהווה איום נוסף על התושבים המקומיים. 

"טולבוי" היא פצצה בקיבולת בינונית, מסוג המכונה "רעידת אדמה". היא פותחה על ידי המהנדס הבריטי ברנס ואליס, ושימשה את חיל האוויר המלכותי הבריטי בעיקר בימי מלחמת העולם השנייה. הפצצה יעילה בעיקר נגד מבנים מאסיביים ומוקשחים שלא היה ניתן להשמיד, באותם הימים, באמצעות הפצצות הקונבנציונליות.