סין ונפאל הודיעו אתמול (שלישי), על שיא חדש להר האוורסט, שגובהו עלה בכ-0.90 מטרים, ונכון להיום הוא עומד על גובה של 8,848.86 מטרים. הגובה החדש נקבע לאחר ששתי המדינות מדדו את גובהו של ההר, כל אחת מצידה, לראשונה בשנת 2019. אחרי שהגובה המרבי נמדד שוב בשנה האחרונה, הוחלט כי ההר "גדל", וכך ההר זכה לתואר "ההר הגבוה בעולם", עכשיו הפך לגבוה עוד יותר.

סין ונפאל קבעו: "הר האוורסט גבוה ממה שחשבנו" (צילום: רויטרס)

בעבר, נפאל מדדה את גובה האוורסט וקבעה כי הוא עמד על כ-8,848 מטרים, ואילו סין קבעה כי מצידה הוא עמד על גובה של כ-8,844.43 מטרים. הפער נבע מכך שסין מדדה את בסיס הסלע בפסגה, אך לא התייחסה אל שכבת כיסוי הקרח שהצטברה בראשו של ההר. עכשיו, אחרי המדידה הנוספת, הפער בין גובה ההר בשתי המדינות השתווה אחרי עשור בו הוא עמד במרכז הסכסוך בין שתי המדינות. במשך שנים היה ויכוח בין המדינות לגבי גובהו האמיתי של ההר, שכן שתי המדינות חששו שהוא עשוי "להתכווץ", לאחר רעידת האדמה הגדולה שהתרחשה באזור בשנת 2015. 

צוותי המדידה על הר האוורסט (צילום: רויטרס)
צוותי המדידה על הר האוורסט (צילום: רויטרס)

רעידת האדמה, בה נהרגו למעלה מ-9,000 בני אדם, פגעה בכמיליון מבנים בנפאל והפעילה מפולת שלגים על האוורסט, שהרגה 19 בני אדם בבסיס צבאי שהיה ממוקם על ההר. לאחר ביקורו הממלכתי בנפאל של נשיא סין, שי ג'ינפינג, באוקטובר האחרון, שתי המדינות הסכימו לבחון מחדש את גובה ההר על מנת להביא לסיום המחלוקת ארוכת השנים – אחת ולתמיד. 

צוות המדידה הנפאלי  (צילום: רויטרס)
צוות המדידה הנפאלי (צילום: רויטרס)

אחרי ששתי המדינות פתחו השנה בפרויקט מחקר מדעי, לקביעת גובהו של ההר, הסכסוך נפתר. "האוורסט יהפוך לסמל נצחי של ידידות בין נפאל וסין", אמר שר החוץ הנפאלי, פרדאף קומאר גיאוואלי, שהודיע על הממצאים החדשים במהלך שיחת וידאו שערך עם עמיתו הסיני, וואנג וי. השניים לחצו יחד עם המסך במהלך השיחה ויחד הכריזו על הגובה החדש של ההר הגבוה בעולם. דמודר דקאל, דובר מחלקת המדידה של נפאל, אמר כי הצוות הנפאלי השתמש במערכת הלווין הגלובלית לניווט על מנת להשיג את "הגובה המדויק" של הפסגה הענקית. 

המחקר המדעי שנערך על האוורסט (צילום: רויטרס)
המחקר המדעי שנערך על האוורסט (צילום: רויטרס)

כמו כן, צוות המדידה הסיני ערך את הבדיקה כאשר ההר נסגר לטיפוס בחודש מרץ האחרון בעקבות התפשטות נגיף הקורונה. בצילומי ווידאו, שתועדו בעזרת טלסקופ, פרסמו רשתות התקשורת המקומית את הרגע היוצא דופן, בו המטפסים הסינים הגיעו לנקודת הפסגה שנקברה בשלג בחודש מאי האחרון. אחרי שש מדידות שונות, שנערכו לאורך השנים משנת 1949, המדידה האחרונה תסתמן כהחלטה השביעית והסופית של גובה ההר. כמובן שההחלטה האחרונה היא פוליטית, כמעט כפי שהיא גיאוגרפית, ונראה שהידידות שתשכון בין המדינות תשרת את האינטרסים של נפאל וסין יחד.