תנין, בן 84, שהיה שייך לאדולף היטלר נמצא על ידי חיילים בריטים בברלין מיד בתום מלחמת העולם השנייה, והועבר לצבא האדום. השבוע, אחרי שחי לאורך כל הזמן הזה בגן החיות במוסקבה, התנין מת. הממשלה ברוסיה, בשיתוף עם גן החיות, החליטה לשמר את גופתו של התנין ולהציגה במוזיאון בעיר. 

תהליך שימור הגופה של התנין של היטלר (צילום: Darwin Museum)
תהליך שימור הגופה של התנין של היטלר (צילום: Darwin Museum)

התנין, שנקרא שבתאי, נלקח אל בירת ברית המועצות בשנת 1946 ומאז הוא הפך לאייקון בגן החיות במשך דורות. אחרי מותו של התנין, גופתו נתרמה למוזיאון דרווין שבעיר והזוחל האימתני עתיד להיות מוצג בו כבר בחגיגות תחילת השנה הלועזית. על פי הדיווחים באתר Daily Mail הבריטי, התנין היה מפורסם מאוד בגן החיות עוד לפני פרוץ המלחמה, כאשר הוא הוצג בגן החיות של ברלין בימי גרמניה הנאצית והיה בבעלותו של הקנצלר הנאצי, היטלר. 

גופת התנין במוזיאון דווין שבמוסקבה (צילום: Darwin Museum)
גופת התנין במוזיאון דווין שבמוסקבה (צילום: Darwin Museum)

דימטרי וסילייב, וטרינר בגן החיות במוסקבה, אמר כי אין ספק שהיטלר העריץ את התנין. בנוסף, הוא סיפר כי שבתאי התנין מת כבר בחודש מאי האחרון, זמן קצר לאחר יום השנה ה-75 למותו של היטלר. מגן החיות נמסר כי התנין נולד בטבע במיסיסיפי בשת 1936, לפני שנתפס ונשלח אל גן החיות בברלין. אחרי שנרכש על ידי היטלר, אך המשיך לחיות בין כותלי גן החיות, החלה מלחמת העולם השנייה. בזמן הפצצת ברלין בנובמבר 1943, התנין הצליח לברוח מגן החיות, והוא נמצא על ידי חיילים בריטים שלוש שנים לאחר מכן. 

תיאוריות מספרות כי במהלך שלוש השנים בהן נעדר, התנין התחבא במרתפים ובביוב, עד שנמצא והועבר לטיפול. בתחילת שנות התשעים, שבתאי היה עד להתמוטטות הסובייטית, ובדיווחים מהאירוע נמסר כי "היו לו דמעות בעיניים", כאשר טנקים ירו בפרלמנט הרוסי הסמוך, כיוון שסיטואציה הזכירה לו את הפצצת ברלין. מהמוזיאון נמסר: "התקנתו של שבתאי בתערוכה הקבועה שלנו היא השיא של שישה חודשי עבודה קשה. לאף בעל חיים שמוצג במוזיאון אין היסטוריה כל כך עשירה והוא היה, בלי הגזמה, אגדה בגן החיות".