מי מאיתנו לא אוהב קוסקוס. הקטניות בעל הניחוח הצפון אפריקאי, העשויות מגרגירי הסולת התקבעו במדינה כמאכל חגיגי בעל מעמד מיוחד, ועכשיו גם העולם השכיל להבין זאת. אונסק"ו הכריז היום (שישי) על הקוסקוס כמורשת תרבותית. הידע, השיטה והפרקטיקה המשולבים בהכנה ובצריכת הקוסקוס הם עכשיו חלק מהמסורת הקולינרית והמורשת תרבותית של המין האנושי. אלג'יריה, מאוריטניה, מרוקו ותוניסיה הציגו את הההצעה בשנה שעברה, את הפעם הראשונה שבה ארבע המדינות עבדו יחד על פרויקט תרבותי גסטרונומי.

"במקורו הקוסקוס הוא ארוחה ברברית. הוא יכול להימצא בכל צפון אפריקה, אבל למרות זאת, הרבה מדינות אומרת שזה המאכל הלאומי שלהם", אומר עבדול ג'ליל בן רבה, סגן ראש הפרויקט בצד התוניסאי לעיתון "פורבס". "עד היום הזה, הרבה משקי בית עדיין מכינים את זה אחת לשבוע".

ארבע המדינות הסבירו שכל שכבות החברה יכולות להכין ולאכול את הארוחה הטעימה, החל מארוחת שישי פשוטה וכלה באירוע חשוב במיוחד - בתוך אוכלוסייה נוודית או יושבת קבע, בערים או בכפר. הוא משלב את החקלאים אבל מערב גם את הטוחנים, הסוחרים ומי שמבשל.

המאכל הוותיק תועד לרשונה באנונימיות בספר בישול של מורים אנדלוסים מהמאה ה-13. עד היום ניטש ויכוח איזו מדינה המציאה את הקוסקוס המפורסם, אך לנו רק נותר ליהנות מההמצאה הנפלאה והטעימה הזו, שעכשיו תוכר גם כמורשת תרבותית של ממש.