ג'ונתן פולארד, המרגל האמריקאי-יהודי שהגיע לישראל אחרי 35 שנים בכלא בארה"ב, נצפה היום (ראשון) יחד עם רעייתו ברחובות ירושלים. פולארד ואשתו, אסתר, נזקקו לבידוד בעקבות הקורונה עם נחיתתם בארץ, ויציאתם לרחוב גרמה לאנשים רבים עניין וסקרנות. צלם מעריב מארק ישראל סלם תיעד בלעדית את הרגעים בהם פולארד ורעייתו הסתובבו ברחוב המלך ג'ורג' בבירה. אנשים רבים ניגשו ואמרו לו תודה, ביקשו להתקרב, אך הוא נאלץ להרחיקם בעקבות הגבלות הריחוק החברתי. 

פולארד. חופשי להסתובב ברחובות ירושלים (צילום: מארק ישראל סלם)
פולארד. חופשי להסתובב ברחובות ירושלים (צילום: מארק ישראל סלם)

פולארד נחת בסוף החודש שעבר בישראל, 35 שנה לאחר שנעצר בארה"ב. הוא עלה לארץ יחד עם רעייתו אסתר, לאחר שלאחרונה הוסרו ממנו ההגבלות שמנעו ממנו להגיע לישראל. השניים נכנסו לבידוד בשל תקנות הקורונה.

פולארד התקבל בארץ בחום רב, וכבר בנמל התעופה בן גוריון, עם נחיתתו, חיכה לו ראש הממשלה בנימין נתניהו, שקיבל את פניהם. ראש הממשלה העניק לפולארד תעודת זהות ישראלית ואמר להם: "ברוך שובכם, כמה טוב שבאתם הביתה. עכשיו תוכלו להתחיל את החיים מחדש, בחופש ובאושר. עכשיו אתם בבית".

פולארד ברחוב המלך ג'ורג' בבירה. עורר עניין רב (צילום: מארק ישראל סלם)
פולארד ברחוב המלך ג'ורג' בבירה. עורר עניין רב (צילום: מארק ישראל סלם)

פולארד אמר לאחר הנחיתה כי "אנחנו נרגשים להיות בבית סוף סוף אחרי 35 שנים. אנו מודים לעם בישראל ולראש ממשלת ישראל על שהחזירו אותנו הביתה. אין מי שגאה יותר במדינה הזו או במנהיג שלה יותר מאיתנו. אנחנו מקווים להפוך לאזרחים פרודוקטיביים בהקדם האפשרי ולהמשיך בחיינו כאן. זו מדינה נהדרת. יש לה עתיד מזהיר. היא העתיד של העם היהודי ואנחנו לא הולכים לשום מקום".

ג'ונתן פולארד ורעייתו אסתר עם נחיתתו בישראל. צילום: לע"מ

מנכ"ל רשת בתי הכנסת "ישראל הצעיר" הרב פסח לרנר, שמקורב לבני הזוג, סיפר בריאיון לג'רוזלם פוסט כי השניים תזמנו את הגעתם בין הטיפולים הרפואיים נגד מחלת הסרטן של אסתר, כדי שתוכל להגיע בזמן לטיפול הבא בתום תקופת הבידוד אליו נכנסו עם ההגעה לארץ. "המטרה שלהם הייתה תמיד להגיע לישראל בהקדם האפשרי, ברגע שהורשה להם". 

לפולארדים יש דירה מרוהטת בירושלים, אך לרנר לא חשף באיזו שכונה. אסתר כבר גרה בעיר בעבר לפני שהצטרפה לבעלה בניו יורק לאחר שחרורו מהכלא לפני חמש שנים. "הוא לא יחיה חיים משעממים", אמר לרנר. "יש דברים שהוא רוצה לעשות. יהיה זמן אחרי הקורונה שהוא יסתובב ברחובות, ילך לכותל, יעשה קניות. יש לו תוכניות".