יעל ורואי דר הם זוג אחים שהצילו חיים פעמיים בתוך שנה אחת באמצעות תרומת מח עצם. הראשונה שתרמה היא יעל, בת 23, סטודנטית למשפטים באוניברסיטת תל אביב, בנובמבר 2019 (ולכן כבר קיבלה את פרטי הנתרם שלה הנחשפים לאחר שנה).

לדברי יעל, "באוקטובר 2019 יצרו איתי קשר מ'עזר מציון' ואמרו לי שיש גבר חולה בלוקמיה שצריך את תרומה ושאני מתאימה לתרום לו. מיד עניתי שאני מעוניינת לתרום והתחלתי לשאול כל שאלה אפשרית על התהליך. העובדות ב'עזר מציון' ענו לי על הכל, הסבירו לי על התהליך וקבעו לי פגישה עם רופא ובדיקות כדי לוודא שאני האדם המתאים ביותר לתרום, כל זה תוך אכפתיות ורגישות כלפיי".
 
"לאורך כל הדרך", סיפרה יעל, "ליוותה אותי טליה מהעמותה שדאגה לכל עניין וכל דבר שהייתי צריכה". ואז הגיע יום התרומה. "התהליך היה פשוט מאוד עבורי ולקח כמעט 5 שעות וזהו ממשיכים בחיים רגיל. והנה עוברים חודשיים, אני מטיילת בהודו ולפתע עדי 'מעזר מציון' שולחת לי תצלום של מכתב שקיבלתי מהנתרם שלי. אי אפשר לתאר במילים מה הרגשתי", היא מספרת למעריב נרגשת.

יעל דר והתעודה על התרומה (צילום: עזר מציון)
יעל דר והתעודה על התרומה (צילום: עזר מציון)

הנתרם של יעל הוא אייל גבאי, בן 57, ישראלי שחי בניו יורק, נשוי ואב לשלושה. בשיחה עם מעריב הוא מספר: "בכל העולם מצאו רק שלושה אנשים שמתרימים לי. למזלי הגדול, ב'עזר מציון' שאי אפשר לתאר את עבודת הקודש שהם עושים, מצאו תורמת צעירה שתואמת לי בדיוק ושכמובן לא ידעתי מי היא. בנובמבר לפני שנה הגיעה השקית המיוחלת עם תאי הגזע מהתרומה שלה ואחרי עירוי של כמה דקות זכיתי בחיים מחדש. שנה אחרי אני עדיין נקי מסרטן והכיוון נראה חיובי. אחרי שנה. חיברו בינינו אנשי העמותה ובשיחה המרגשת הבנו ששנינו גדלנו באותה שכונה בירושלים, בזמנים אחרים כמובן". "הקשר בינינו יהיה נצחי", הוסיפה יעל, "אני חלק מחייו והוא חלק מחיי לתמיד". 

רואי, אחיה הגדול של יעל, סטודנט למדעי המחשב בן 24, תרם מח עצם רק לפני כשלושה שבועות. "כשהתקשרו אלי 'מעזר מציון' ישר היה ברור לי שאני תורם, זו זכות גדולה להציל חיים. טליה המקסימה שליוותה אותי בתהליך ליוותה גם את אחותי שנה לפני כן, ועזרה לי להרגיש ממש בנוח לאורך הדרך. בקצב הזה אחותנו הקטנה תתרום גם כן בשנה הבאה״.

רואי דר. תרם אחרי אחותו (צילום: עזר מציון)
רואי דר. תרם אחרי אחותו (צילום: עזר מציון)

בשנת 2020 בוצעו באמצעות תרומות מהמאגר הלאומי לתרומת מח עצם של "עזר מציון" 389 השתלות מצילות חיים. המאגר הוקם על ידי העמותה בשנת 1998, במטרה לסייע לחולי סרטן ולחולים במחלות קשות אחרות למצוא תורם מח עצם מתאים ובכך להציל את חייהם. מאז הקמתו הצטרפו למאגר כ-1,055,000 תורמים פוטנציאליים. 

המאגר הוא השישי בגודלו בעולם מסוגו ובכל שנה מקבל אלפי בקשות חיפוש  לאיתור תורם לחולים ממרכזי השתלות ברחבי העולם. עד היום בוצעו בזכות המאגר למעלה מ -3,833 השתלות מצילות חיים לחולים בישראל ובמדינות רבות נוספות בעולם.