הפרלמנט בניו זילנד בוחן שורת הצעות חדשות קיצוניות, כחלק ממטרת העל שהציבה לעצמה המדינה - להפוך לנקייה, "ללא עישון", עד לשנת 2025, וזאת מתוך שאיפה ליצור דור שלם ובריא שאינו מעשן. "אנו זקוקים לגישה חדשה", אמרה שרת הבריאות של האי הקטן, ד"ר עיישה וראל, והוסיפה כי כ-4,500 תושבי המדינה מתים מדי שנה מטבק, ולכן על המדינה לעשות "התקדמות מואצת" כדי להשיג מטרה זו.

פרסומת של משרד הבריאות בניו זילנד (צילום: Phil Walter/Getty Images)
פרסומת של משרד הבריאות בניו זילנד (צילום: Phil Walter/Getty Images)

התוכניות, שתוארו בסוף השבוע האחרון במסמך של הממשלה, כוללות שיקולים להגדיל בהדרגה את הגיל החוקי שבו אנשים יכולים לקנות מוצרי טבק. כמו כן, נבחנו צעדים כמו הפחתת רמת הניקוטין המותרת במוצרי טבק, קביעת מחיר מינימום לטבק והגבלת המקומות שבהם ניתן למכור טבק וסיגריות. בניו זילנד אוכלוסייה המונה כחמישה מיליון איש, כאשר מומחים מעריכים שחצי מיליון תושבים, או אחד מכל עשרה אנשים, מעשנים מדי יום.

ההצעות התקבלו בברכה על ידי מספר ארגוני בריאות הציבור במדינה, אולם זכו לביקורת מצד מפלגת הימין ACT, שמסרה כי אחת ההגבלות שנבדקות, הורדת כמות הניקוטין בסיגריות, עלולה בסופו של דבר להשפיע לרעה על מעשני מעמד הפועלים. הטענות הוטחו כיוון שבמקרה כזה התושבים יצטרכו לקנות סיגריות נוספות על מנת כדי לקבל את אותה כמות הניקוטין. בנוסף לכך, הייתה גם ביקורת על השלכות אפשריות ובלתי מכוונות, שיכולות להוביל לפשיטת רגל של בעלי חנויות קטנות וליצירת "שוק שחור" של טבק. כמו כן, המהלך עורר גם שאלות בנוגע למידת ההתערבות על הממשלה בחייהם של האזרחים.