ידוע כי סרטים רבים מעוררים את תגובתם הרגשית של הצופים, אך כעת חוקרים מאוניברסיטת אוהיו שבארה"ב סבורים כי הם מצאו את הסיבה האמיתית העומדת מאחורי הבחירה של אנשים לצפות בסרטים שמעציבים או משמחים אותם. המחקר, שפורסם לאחרונה בכתב העת Mass ,Communication and Society חשף כי צפייה בסרטים עם תוכן בעל משמעות, כאלה שנראים לנו מרגשים ומעלים בנו תובנות על החיים, יכולה לגרום לנו להרגיש מוכנים יותר להתמודד עם אתגרי החיים ואף לרצות להיות בני אדם טובים יותר.

כאלף משתתפי המחקר, שגויסו באמצעות הרשת, חולקו באופן אקראי לשתי קבוצות והתבקשו לצפות בסרט אחד מתוך רשימה מובנית של סרטים הוליוודיים שנוצרו לאחר שנת 1985 ויש להם דירוג צפייה גבוה באתר הסרטים IMDB. לאחר הצפייה מילאו המשתתפים סקר עם מגוון שאלות לגבי האופן שבו כל משתתף הגיב לסרט שבו צפה. קבוצה אחת קיבלה רשימה של סרטים ללא משמעות עמוקה, שמטרתם לעורר את ההנאה של הצופה, והקבוצה השנייה קיבלה רשימה של סרטים עמוקים יותר, שההנאה מהם מתבססת על המשמעות שמקבל הצופה מצפייה בסרט.

הממצאים חשפו כי המשתתפים שצפו בסרטים משמעותיים יותר, כמו הסרט "חומות של תקווה", דיווחו על מגוון תגובות חיוביות יותר, בהשוואה לאלו שצפו בסרטים פחות בעלי משמעות, כמו הסרט "ספרות זולה". "הסרטים המשמעותיים עוזרים לאנשים לחוש כי הם מסוגלים להתמודד עם הקשיים בחייהם, ועוזרים להם לרצות להשיג מטרות מוסריות ומשמעותיות יותר", אמרו החוקרים, והוסיפו כי סרטים אלו נקשרו ליכולת רבה יותר של הצופה "לרצות להיות אדם טוב יותר, לעשות טוב למען אחרים או לחפש את מה שחשוב באמת בחיים".

הסיבה לתוצאה זו, לטענתם, היא כי סרטים בעלי משמעות כוללים טווח רגשות רחב של אושר ועצב ביחד, הגורמים לאנשים להרגיש מרוממים ובעלי השראה בעקבות הצפייה בהם. "קבלת המצב הקיים עשויה להיות חשובה לחוסן, להתמודדות או לתוצאות רווחה אחרות, ומחקר עתידי צריך לבחון אפשרויות כאלה", סיכמו החוקרים.