במהלך נפילת הרקטות ברמת גן אתמול (שבת), חנות הפרחים של תושב העיר, יענק'לה בן ה-74, נפגעה קשות. נכדו של בעל החנות, אופיר דיין, כתב בעמוד הפייסבוק שלו כי משפחתו הזמינה כמות גדולה של סחורה לקראת החג, שתלך לפח במידה ולא תימכר. בעקבות הפוסט, רבים מתושבי רמת גן והסביבה התגייסו כדי לתמוך ביענק'לה ולרכוש פרחים. 

בפוסט של דיין הוא צירף תמונות מהנזק האדיר שנגרם לחנות של סבו וכתב: "התמונות האלו מגיעות מהחנות של סבא שלי, חנות פרחים קטנה ומשפחתית שקיימת כבר עשרות שנים. הרקטה ששוגרה היום לרמת גן נפלה מטרים בודדים מהחנות, שנהרסה לגמרי מההדף ומהרסיסים". בהמשך הוא הסביר כי הפרחים לא יוכלו להחזיק מעמד בחנות בשל הפגיעה הקשה וקרא לתושבי האזור להגיע אל חנות "פרחי יענק'לה", שנמצאת ברחוב הרצל פינת קרניצי, במטרה להציל את הסחורה.

הפוסט של הנכד הפך לוויראלי תוך שעות ספורות, מה שהוביל לכמות הזמנות עצומה של פרחים לכבוד החג. בעקבות התמיכה וההתגייסות האדירה של אזרחי ישראל, דיין פרסם פוסט נוסף בו הוא מודה על "ים של אנשים טובים עם לב ענק שמציפים בהצעות לעזרה". לדבריו, רבים הגיעו אל החנות, התקשרו להזמין פרחים ואף הציעו עזרה כספית. "תודה שלימדתם אותנו את הכוח העצום של עם ישראל. אוהבים ומוקירים מאוד", סיכם הנכד בפוסט התודה. 

עשרות אנשים הגיעו לתמוך בחנות הפרחים שנפגעה מרקטה (צילום: משה כהן)
עשרות אנשים הגיעו לתמוך בחנות הפרחים שנפגעה מרקטה (צילום: משה כהן)

בראיון שערך בעל החנות, יענקל'ה אחדות, עם כתבינו משה כהן, הוא הסביר: "מאוד מרגש לראות את התמיכה הרבה. לקראת שבועות הזמנתי כמות גדולה של פרחים וגם עציצים, אבל לחנות נגרם נזק, מדפים נפגעו ולא היה איך לאחסן את הפרחים והיה לי חבל עליהם", וברקע עשרות אנשים שעומדים בתור לחנות הקטנה. כמו כן, ראש עיריית רמת גן, כרמל שאמה הכהן, היה הלקוח הראשון שהגיע בבוקר עם פתיחת החנות והזמין 80 זרים לערב החג למשפחות שפונו לבתי מלון מהדירות שנפגעו. "הגעתי עם שר החקלאות אלון שוסטר, שהגיע בעצמו לתמוך ולקנות, ואז יענקל'ה אמר לי – 'ראש העיר לא אצליח לספק לך את ההזמנה, תודות לעם ישראל'".

"אני קונה אצל יענקל'ה פרחים כבר 30 שנים והגעתי גם לתמוך ולקנות פרחים לקראת החג", סיפרה תושבת ותיקה, שהתאכזבה, כאשר התברר לה שהפרחים כבר אזלו. "אחפש לי לפחות עציץ", היא הוסיפה. בעוד נחיל של אנשים טובים זורם אל החנות, יענקל'ה המבוגר אמר בהתרגשות דברי העידוד בהתייחס לעלייה לרגל לחנות הקטנה שבלב רמת גן: "החנות הזו היא מפעל החיים שלי. אני קצת עייף, אבל התמיכה מחממת את הלב. אמשיך למכור פרחים, כי עבורי זה גם בריאות".

המכבסה של קובי גלוב שנפגעה מירי הרקטות (צילום: משה כהן)
המכבסה של קובי גלוב שנפגעה מירי הרקטות (צילום: משה כהן)

מלבד חנות הפרחים של יענקל'ה, עסקים רבים נפגעו וניזוקו כתוצאה מהנפילה במרכז העיר רמת גן. קובי גלוב, בעל מכבסה שהוקמה לפני כ-22 שנים אשר נפגעה מרסיסי הרקטה, ניסה משעות הבוקר להתקשר ללקוחות, שהבגדים שמסרו לכביסה לא נפגעו. "חלק מהבגדים נפגעו מרסיס שחתך אותם, אבל גם היתה כביסה שלא נפגעה והתקשרתי ללקוחות, כדי שיבואו לקחת אותה", הוא סיפר על רקע שברי הזכוכיות וההרס. כמוהו, גם עמי אלמישלי, שלפני כ-20 שנים פתח מספרת גברים ונשים, אמר בעצב: "הכל נהרס. אחרי שסבלנו במשבר הקורונה, כשלא יכולנו לפתוח את המספרות, התחלנו להתאושש ואז הגיעה הרקטה", הוא סיפר והוסיף: "אני גר במרחק של חמש דקות נסיעה מכאן. הייתי עם הילדים כשהרקטה נפלה ואחרי שהגעתי חשכו עיני".

המספרה של עמי אלמישלי ברמת גן (צילום: משה כהן)
המספרה של עמי אלמישלי ברמת גן (צילום: משה כהן)

עשרות דיירים הגיעו משעות הבוקר, כדי להיפגש עם אנשי מס רכוש ולאמוד ביום שאחרי את הנזקים. חלקם כבר תכננו לשוב לבתיהם, אך הם יאלצו ככל הנראה להמתין לפחות עד לניקוי שברי הזכוכיות שהיו פזורים בדירות ובחדרי המדרגות. "זו היתה חוויה קשה לראות את הבית מלא בזכוכיות, חלונות שעפו ושתי דלתות שנעקרו", סיפר ליחי גרינשטיין, שבעת נפילת הרקטה היה בבית הוריו המתגוררים לא הרחק משם. "אחרי ששמעתי את הפיצוץ החזק מיהרתי ואז ראיתי את הנזקים. קבעתי כאן עם מס רכוש ואני מקווה שהכל ילך כמה שיותר מהר ונוכל לשוב לשגרה", הוא הוסיף.

כמו כן, שאמה הכהן וצוותי העירייה, בראשותם של הסמנכ"ל עזרא נחום ומנהלת אגף הרווחה, גילה טאושטיין, תיאמו עם צוותי מס רכוש את הטיפול לקראת החג בעשרות הדיירים שבתיהם נפגעו. דווח כי 47 דיירים פונו לבתי מלון וסוכם שהם ישהו שם לפחות עד יום רביעי. עד אז ייבדק מי יכול לשוב לביתו, ובמקרים של שיפוץ שצפוי להימשך שבועות בשל נזקים כבדים יותר דיירים יוכלו לקבל תשלום עבור מעבר לדירה אחרת בשכירות.