גידול חיית מחמד מטיב לבריאות הגוף והנפש. נשמע מופרך? חשבו שוב - הטיולים מסייעים לשמור על כושר, הטיפול מעודד תחושת אחריות (במיוחד אצל ילדים) והחברה שלהם מסייעת בשיפור מצב הרוח ומפחית הלחץ ובדידות. איך שלא תסתכלו על זה, הרווחתם. גור אמנם אינו תינוק, אך אין זה אומר שלא צריך להיערך כראוי לאימוץ, בפרט כשמדובר בשנה הראשונה לחייו של כלב או חתול. 

גור חדש במשפחה הוא ללא ספק סיבה למסיבה והתרגשות גדולה. אם כבר עשיתם את הצעד או שאתם נמצאים ממש לפניו, ישנם מספר  דברים שחשוב מאד שתדעו: מהכנת הבית להגעת הגור, דרך חינוך ראשוני ובעיקר המלצות לתזונה שעשויות להיות קריטיות בשלב זה של חיי גור הכלב או החתול.

ד"ר פול סלון, וטרינר מוסמך ומנהל הקשרים המדעיים של רויאל קנין (Royal Canin) בישראל, פוגש מדי יום משפחות רבות עם כלבים וחתולים, ומכיר לצערו  גם מקרים בהם משפחות שאימצו כלב או חתול מבלי שהיו מוכנות לכך, נטשו את בעל החיים מאוחר יותר, מצב שמותיר את כולם, בני המשפחה המאמצת ובעל החיים עצמו, שבורי לב. 

גידול כלבים שונה מגידול חתולים, אך ההיערכות להגעתם של גורים הביתה דומה בהיביטים מסוימים. על כן, אם החלטתם לאמץ גור, חשוב קודם כל לשאול את עצמכם שלוש שאלות:

  1. האם יש לי מספיק זמן לטפל בו?
  2. האם אני יכול להתחייב לטיפול ארוך טווח?
  3. האם אני מסוגלים לעמוד בהוצאות הכלכליות הכרוכות בטיפול בכלב או חתול?

במידה ועניתם כן, השתדלו לאמץ את הגור בתחילת סוף השבוע או חופשה מעבודה או לימודים, כך שיהיה לכם מספיק זמן לבלות איתו בימים הראשונים להתאקלמותו בבית. חשוב לזכור, שעבור הגור, המעבר לבית מלווה בניתוק מהאם ומאחיו לשגר ושינוי בסביבת המחייה, מה שעשוי להיות מאיים עבורו. תנו להם לחקור את הבית בקצב שלהם, היו עקביים בתגובותיכם לגבי מקומות בהם מותר להם להסתובב וכאלה שאסור. כלבים רגילים לחיות בסביבה היררכית וזקוקים לדמות מובילה ששמה להם גבולות ברורים. 

כלבים (צילום: מאיה לוין, פלאש 90)
כלבים (צילום: מאיה לוין, פלאש 90)

ציוד נחוץ לגורי כלבים

  • כדאי להכין לגור שתי קערות, האחת למים והשנייה לאוכל. מומלץ לבחור בקערות מפלדת אל-חלד שתוכלו למצוא בכל חנות, הן יותר עמידות והיגייניות ויוכלו לשרת אתכם זמן רב.
  • רצועה – מומלץ להרגיל את הגור להסתובב עם רצועה או רתמה בבית. בדומה לילדים, קל יותר לגורים בגיל צעיר להתרגל לכללים ולפעול לפיהם בהמשך. חשוב שהרצועה ו/או הרתמה יותאמו לגור בצורה נוחה. כדי להבטיח שלא יוכל לצאת מהם בטעות, יש להשאיר מרווח של 2 אצבעות בין הקולר לצוואר.
  • הכינו לגור סל או מצע רך לשינה. אם הגור שלכם צפוי לגדול משמעותית, התאימו את אזור השינה מבעוד מועד.
  • קחו בחשבון שהגור ירצה לבחון את הסביבה. הסתירו כבלים חשמליים וחפצים או חומרי ניקוי שעלולים להזיק לו.
  • ילדים – שתפו אותם במטלות הקשורות לגור, כמו צחצוח שיניים, טיולים והאכלה. שימו לב, לא להשאיר ילדים לבד עם גורים ללא השגחה.
  • צחצוח שיניים הוא משהו שחשוב להקפיד עליו מגיל צעיר, לכלבים בדיוק כמו לבני אדם יש נטייה לצבור פלאק. לגבי מקלחות, בניגוד למה שחשבתם, אין לרחוץ את הגור יותר מפעם בחודש וחשוב להשתמש בסבון יעודי לשימוש עבור כלבים. אפשר ורצוי להבריש את הגור על בסיס יומי עם מברשת ייעודית על פי המלצת הווטרינר. 

תזונה

דאגו לגור שלכם לתזונה בריאה ומאוזנת המתאימה לו במיוחד. חשוב מאוד לבצע מעקבים תכופים אצל הווטרינר בחודשי החיים הראשונים של הגור. מערכת החיסון שלו רגישה ומצריכה חיסונים תכופים בגיל הזה ובמידה ויתגלו בעיות בריאות, תוכלו לטפל בהן כבר בהתחלה ולמנוע סיבוכים עתידיים. 

לבעלי כלבים רבים יש נטייה טבעית לרצות ״לפנק״ את הכלבים שלהם, במיוחד בהיותם גורים, מתוך רצון להרעיף עליהם שפע. חשוב לזכור שמזון מאוזן ומלא שהותאם לגודלו העתידי, מידת הפעילות שלו והסטאטוס המיני של הגור ממלא את כל צרכיו התזונתיים ותוספות של מעל 10% מהדרישות האנרגטיות (קלוריות) שלו כבר פוגעות בערך המוסף של המזון ומדללות את הנוטריינטים שהוא מקבל ממנו. לכן רצוי להיצמד למזון איכותי ללא תוספות  וניתן להשתמש במזון גם כחיזוק חיובי בזמן האילוף.

לגזע הכלב והגודל הצפוי שלו, יש חשיבות רבה בבחירת המזון שתתנו לו כגור. עבור גור מגזע גדול, חלה התפתחות גדולה מאוד של מבנה השלד בחודשי החיים הראשונים, לשם כך הם זקוקים למזון בעל כמות גדולה יותר של סידן וזרחן. בנוסף יש חשיבות לעליה מתונה במשקל ולא מהירה מידי שעלולה להוביל להשמנת יתר וסיבוכים מבניים, כדוגמת ניוון של מפרקי הירך (מוכר כ- היפ דיספלסיה). גם עבור כלבים קטנים, יש חשש מהשמנת יתר מגיל מוקדם, בשל אופי חיים רגוע יותר ולכן חשוב להקפיד לא להעמיס עליהם חטיפים ופינוקים, ולהקפיד להאכיל את הכמות המומלצת לגודלם. קל יותר למנוע השמנת יתר מאשר לטפל בה כשהיא קיימת. 

גורי חתולים

בדומה לכלבים, גם הגעתו של גור חתולים חדש היא אירוע חשוב ומרגש עבור הגור והמשפחה המאמצת. גורי חתולים הם יצורים שבריריים הזקוקים להרגעה והגנה בימי חייהם הראשונים. החוויות הראשוניות בבית החדש, הן אלה שישפיעו על הגור לאורך כל ימי חייו לכן מומלץ לשים לב לכך. לרושם הראשוני חשיבות מכרעת והוא ישפיע על הקשר ביניכם לבין החתול שלכם לטווח הארוך.

חתולים חמודים (צילום: דימה וזינוביץ', פלאש 90)
חתולים חמודים (צילום: דימה וזינוביץ', פלאש 90)

ציוד נחוץ 

  • קערות מזון ושתייה, ארגז חול לצרכים, מנשא, מיטה, מתקן טיפוס לחתולים, מתקן גירוד, צעצועים וכמובן – התזונה הראשונה של הגור! תוכלו למצוא את המוצרים הבסיסיים האלו בחנויות חיות, דרך הווטרינר שלכם או באינטרנט.
  • פינת שינה היא חיונית ומשמעותית עבור הגורים שזקוקים לשינה רבה כשהם צעירים. מומלץ להכין מספר פינות חמימות ברחבי הבית, עם כריות, ציפיות וסלים ולתת לחתול להעדיף את הפינה החביבה עליו. טיפ קטן: אם הגור רגיל לישון במנשא, לא תהיה בעיה להכניסו למנשא כשיהיה צורך וכל חווית הביקור אצל הווטרינר תהיה ידידותית יותר עבורו.
  • ודאו כי גודלו של ארגז החול מתאים לגודל הגור. יש לנקות את הארגז בקביעות ובתכיפות גבוהה. חשוב שתהיה בהישג יד כף לאיסוף הצרכים כדי לפנות את הפסולת בתחילתו ובסופו של כל יום. וכמו כן, רצוי להחליף את החול ואת השקית המרפדת (אם אתם משתמשים בשקית) מדי יום או יומיים.

בטיחות

הפכו את סביבת המגורים לבטוחה עד כמה שניתן עבור גור החתולים. בדקו שאין לגור גישה חופשית למרפסות או גינה, היזהרו במיוחד עם חלונות פתוחים. ודאו כי אין אצלכם צמחים רעילים (מומלץ לבקש מהווטרינר רשימה של צמחים אסורים). קחו בחשבון שגורי חתולים לועסים כל מה שנקרה על דרכם כאשר שיניהם צומחות, לכן כבלי חשמל צריכים להיות עטופים או מוסתרים, ויש להגן על שקעי החשמל באמצעות מגיני שקעים.

תזונה

גם במקרה של גורי חתולים, מעקב צמוד ובדיקות תקופתיות אצל וטרינר, ימנעו התפתחות בעיות בריאותיות במיוחד בחודשי חייו הראשונים. כמובן שגם כאן תזונה ממלאת תפקיד מפתח בבריאות החתולים לכן חשוב לדאוג לתזונה המותאמת באופן ספציפי. 

התנסות מוקדמת במרקמי מזון שונים תמלא תפקיד משמעותי בשלב מאוחר יותר בכל הנוגע להעדפות תזונתיות. זו הסיבה שיש חשיבות לגיוון מרקמי האכלה ולשילוב מזון יבש ורטוב. שינוי פתאומי בתזונת גורי החתולים עלול לגרום לבעיות עיכול על כן חשוב מאוד  לבצע שינויים בצורה הדרגתית. הגיוון במזון משלב את היתרונות הבריאותיים של המזון היבש שמרקמו מסייע בהפחתת הפלאק הדנטלי, ושל המזון הרטוב, המגדיל באופן טבעי את צריכת המים היומית של החתול ומסייע בדילול השתן ועל-ידי כך תורם לשמירה על מערכת שתן בריאה ועל משקל אופטימאלי.