"עושים שכונה" הוא ביטוי גנאי להתנהגות לא נאותה, אלא בשנים האחרונות ובמיוחד לאחר תקופת הקורונה, החיים הקהילתיים ממלאים תפקיד משמעותי בחיי האזרחים. השבוע, לאחר הפסקה כפויה של שנה, ארגון "ארץ-עיר" והשירות לעבודה קהילתית במשרד הרווחה מחזירים לישראל את "חג השכנים", שמן הסתם יצוין בשכונה.

החג המיוחד נחגג בכמעט 40 מדינות ברחבי העולם, ובמסגרתו יוצאים תושבים לרחובות כדי להכיר מקרוב את שכניהם. ביום שלישי הקרוב בשעות אחר הצהריים יצוין החג בעשרות מוקדים ברחבי הארץ, במסגרתו שכנים ייצאו אל המרחבים הציבוריים הסמוכים לבתיהם, אל החצרות והפארקים, יביאו איתם שולחנות, כיסאות, משחקים ומן הסתם גם מטעמים, ויבלו יחד. ברשימה: אשדוד, באר שבע, חיפה, חצור, קריית אונו, הרצליה ועוד.

"בתקופת הקורונה ראינו את החשיבות שבקהילות המקומיות", הסביר אורי כרמל, מנכ"ל ארגון "ארץ-עיר", והוסיף: "הקהילות אפשרו את ההתארגנויות השונות שניסו לסייע ולהקל, ולו במעט, על הקשיים בתקופה המורכבת שעברנו. 'חג השכנים' הוא הזדמנות להיכרות ויצירת קשרים טובים עם השכנים, מעבר לקבוצת וואטסאפ של ועד בית. זו הזדמנות לשינוי בתפיסת החיים היומיומית, לראות בשכנים שותפים ליצירת קהילה שתיתן מענה לצורך האנושי של שייכות, ערבות הדדית ותחושת הביחד".

כמו כן, חג השכנים הוא מסורת שהחלה בפרבר של פריז כדי לחזק את חיי הקהילה בשכונות וליצור חיבור וקרבה בין שכנים. התושבים הציבו ברחובות שולחנות וכיסאות, השמיעו מוזיקה ויצרו מסורת שהתפשטה ברחבי אירופה. בעולם מצוין החג ב-23 במאי, אך בגלל מבצע שומר החומות - בישראל הוא יצוין ב-15 ביוני. ארגון "ארץ-עיר", המקדם קהילתיות עירונית, מציע למארחי החג לקבל ערכת אירוח מודפסת בתשלום או לינק להורדה חינמית של ערכת אירוח דיגיטלית, הכוללת פוסטרים להזמנה שניתן לתלות בלוחות מודעות, שלט "ברוכים הבאים" ועוד.