אחרי שנה וחודשיים של מסלול הכשרה מפרך, חיילי שייטת 7 סיימו את קורס הצוללנים של יחידת העילית. סמל ד', לוחם ממרכז הארץ, החליט לתעד את "הדרך אל המצולות" שעבר במהלך הכשרתו לתפקיד, במעין יומן מסע המתאר את הקשיים, החוויות, האתגרים בתפקיד וגם החברים והאנשים שהיו לצדו במהלך הדרך.

הדרך אל קבלת תואר "צוללן" מתחילה טרם הגיוס אחרי יום סיירות, בו מאתרים את החיילים לעתיד שעשויים להתאים לתפקיד. תחילה מתמקדים בשלבי הבסיס, במטרה לעצב את דמותו של לוחם הצוללות באמצעות תהליכי מיון קפדניים וגיבוש של צוות, כאשר גורם ההפתעה בא לידי ביטוי באופן בולט. בשלב השני מתעסקים בעיקר בחלוקה לתפקידים וחניכה למקצוע ייעודי בו הם יתעסקו בתוך הצוללת. ביומנו של ד', הוא הכניס אותנו אל חייהם של הצוללנים, מתחילת המסלול ועד סופו.

צוות הצוללנים בפעילות בים (צילום: באדיבות דובר צה''ל)

יום רביעי, 05.08.2020

ד' והצוות השכימו קום ותוך חצי שעה התבקשו להיות מוכנים וארוזים על האוטובוס – נוסעים לסדרת ים באילת. "יצאנו לדרך. יש לי חריץ קטן בחלון ואני יכול לראות את הים, אני מחכה כבר לראות את הנגב. ממש אפשר להרגיש את הרציונל בנסיעה, מרגיש כמו לצאת למבצע לזמן בלתי מוגבל בלי לדעת לגמרי מה באמת המשימה", כתב סמל ד' בזמן שהאוטובוס מתקדם דרומה וצהוב מתחיל לצבוע את הנוף. לדבריו, באוויר שררה תחושה של "השקט שלפני הסערה", כאשר בנסיעה חל איסור לדבר או להירדם, כולם מרוכזים במשימה. מה שהוא לא ידע, זה שמגיפת הקורונה שהתפשטה בכל העולם תגרום לכך שמאותו היום הוא לא יראה את הבית שלו במשך חודש וחצי רצוף.

יום רביעי, 12.08.2020

"לילה, מוצב צביה, שעה לא ידועה. חזרתי משמירה בשער הים והחלטתי להתיישב לכתוב דו"ח הפקת לקחים לפני יציאה נוספת לים", כתב ד' ביומנו. בהמשך הוא תיאר כי בשלב זה הוא והצוות כבר ירדו פעמיים לים וביצעו שלושה תרגילים: נוהל "אדם בים", שמתמקד בחילוץ של אדם שנפל למים, "נוהל החפה" המתאר חזרה מהים אל החוף ו"טילופים", תרגיל חוסן צוותי. "את הבוקר התחלנו בטבילה ומשם המשכנו לאימון. אני מנסה להקפיד על כמה שיותר אחריות ומשמעת ומנסה להבין את הערכים והכלים שעומדים מאחורי התנאים שמציבים לנו. למרות שקשה, זורם עם האתגרים שהמסלול מביא איתו", הוסיף ד'.

סמל ד' הפך ללוחם צוללות מן המניין (צילום: באדיבות דובר צה''ל)

יום חמישי, 27.08.2020

אחרי הקפצה לזמן למידה עצמית, שהרגישה לד' כמו תרגיל בהתחלה, הגיע זמן אמתי לפעולה. מבלי הכנה מוקדמת, מפקדי הצוות קראו לכולם להגיע במהירות אל השער במרינה לקראת נחיתה של מסוק עם שני פצועים. "עצרנו את המכוניות וחיכינו למסוק. כשהוא הגיע ראיתי מסוק צבאי עצום ממנו פינו שתי אלונקות של פצועים שפונו אחרי שנפלו מצוק", תיאר סמל ד' את הרגעים. לדבריו, בסוף האירוע המפקדים הסבירו ללוחמים לעתיד את חשיבות האירוע, אך הדגישו: "התפקיד שלנו עוסק בקנה מידה הרבה יותר גדול. אתם אולי עוד לא רואים את זה בקורס, אבל זה יגיע".

יום שלישי, 01.09.2020

"היום הראשון בספטמבר, אחי אדם עולה לכיתה ז', שון מתחיל עוד מעט מכינה ואצלנו היו ועדות הדחה. היה ברור שחלק מהחברים יודחו אבל משהו בי לא התרגש מזה יותר מדי, למרות שאני שונא להיפרד מאנשים", הוא כתב. אחרי 2 דקות שהוקצו לפרידה, בהן רבים מהלוחמים בכו והתפרקו, נפלה על סמל ד' התובנה: "איזו זכות זו להיות פה אחרי ארבעה וחצי חודשים של הכשרה, פתאום הבנתי כבר דברים עברנו יחד והתגברנו על הכל כאחד".

יום שני, 10.05.2021

אחרי עוד מספר חודשי הכשרה אינטנסיביים, צוות הלוחמים יצאו להפלגה של שלושה ימים – ההפלגה הרצינית הראשונה. בשלב זה ד' הצטרף אל צוות לוחמים מוכשר, כך שהוא חדש ולא מכיר יותר מדי אנשים, מה שהפך את הסיטואציה למאתגרת יותר עבורו, אך גם החדיר בו מוטיבציה להוכיח. "שצפוף ושקט הצוות הופך לעולם שלך. אותו הצוות שמתפעל את כלי השיט האדיר הזה בדממה כדי לא לבלוט בשקט השורר בתחתית האוקיינוס. אני מתרגש לקראת מה שמתוכנן להפלגה הזו למרות שאני לא מרגיש בטוח בעצמי עד הסוף. מלחיץ לתפעל דברים על אמת ולא בעוד תרגול בסימולטור, אבל הצוות תלוי בביצועים שלי ואין לי ברירה אלא להיות הכי טוב", כתב.

''ההפלגה הרצינית הראשונה'' (צילום: באדיבות דובר צה''ל)

יום רביעי, 12.05.2021

סמל ד' חזר אחרי שלושה ימי הפלגה, שלסיכום היו מוצלחים למדי, בעיקר בזכות הלוחמים בצוות אליהם הוא התחבר. "אני חושב שזה מה שמיוחד באנשים שמשרתים פה. המיון כל כך ארוך וקפדני ואנו לומדים להיות חברותיים וסבלניים, אני גאה בזה", הוא תיאר.

סיימו מסלול (צילום: באדיבות דובר צה''ל)

לאחרונה, סמל ד' סיים באופן סופי את החלק האחרון של ההכשרה, בו הוא צבר מספיק ניסיון כדי למלא את תפקידו בהצלחה ובנה את הקשר שלו עם חבריו ליחידה. 14 חודשים של מסלול ארוך, משימות מאתגרות ולילות ללא שינה, הוא סוף כל סוף הפך לצוללן מן המניין. כנשאל בראיון למעריב על הרגע אחד שייקח איתו ד' סיפר: "עשינו במסגרת הקורס מסע בהר הכרמל. התחלנו בשעות הקטנות של הבוקר וסיימנו בדיוק לעת זריחה. הנוף מההר ביחד עם תחושת ההצלחה – זה רגע שלא אשכח".