עיירה בצפון קרואטיה, שאוכלוסייתה הולכת ומדללת עם השנים, החליטה לנקוט בצעד קיצוני כדי למשוך תושבים חדשים. העיירה בשם לגראד, שממוקמת בסמוך לגבול עם הונגריה, הייתה בעברה מרכז האוכלוסייה השני בגודלו במדינה, אך סבלה מהידלדלות של התושבים מאז נפילת האימפריה האוסטרו-הונגרית לפני 100 שנה. בימים אלו, העיירה היפיפייה מעוניינת להחזיר עטרה ליושנה, אך יש לכך מספר תנאים. 

העיירה בקרואטיה שמוכרת בית בחצי שקל (צילום: רויטרס)

"הפכנו לעיר גבול עם מעט מאוד קשרי תחבורה לאזורים אחרים, כך יצא שהאוכלוסייה בעיר הלכה והתמעטה בהדרגה", אמר ראש העיר איוון סבוליק. כדי להתגבר על המצב, סבוליק החל לשווק 19 בתים ריקים ואתרי בנייה נטושים במחיר מופרך של פני אחד בלבד (כחצי שקל). עד כה נמכרו 17 מהבתים שהוצעו למכירה, כשהם במצב של ריקבון וחורבה ברמות שונות. 

על פי סוכנות הידיעות רויטרס, העיירה תשלם 25 אלף פני עבור כל השיפוצים הדרושים, שיהוו בערך כ-20 אחוזים, כאשר שאר התשלום על התושבים החדשים. כחלק מהתנאים לרכישה העיירה קבעה כי רק זוגות צעירים מתחת לגיל 40 יוכלו לרכוש בית, תוך התחייבות לשהייה במקום לפחות 15 שנים. כמו כן, המבצע המטורף אמנם עורר עניין במקומות שונים בעולם, אך בעיירה מקפידים לשמור על מקומיות ומאפשרים רק לתושבי קרואטיה לרכוש בית במקום. 

דניאל הרמינקר, עם אשתו ושני ילדיו, רכש בית עבור משפחתו בעיירה לגראד. "הרבה יותר נחמד לגור בבית משלך מאשר להיות דייר בשכירות. אם כדי לעשות זאת נצטרך להישאר פה 15 שנה אז זו לא בעיה עבורנו, אנחנו לא מתכננים לעבור", הוא אמר. כמו כן, בימים אלו לגראד, המוקפת בשדות ירוקים וביער, מונה כ-2,250 תושבים, המהווים כמחצית מהמספר שהיה לפני כ-70 שנה. בנוסף לכך, פורסם כי העיירה מציעה אפשרויות תעסוקה רחבות, כולל משרות בתעשיית יצור מזון, עיבוד עץ ומתכות.