"אל תשכח, 007, אתה כעת לבדך לגמרי" - כך אמר "אם", ראש שירות הביון הבריטי, לג'יימס בונד, רגע לפני שסוכן הוד מלכותה חוצה את הגבול בברלין לתוך מזרח גרמניה. זו אחת הסצנות הידועות ביותר מתוך הסרט "אוקטופוסי" בכיכובו של רוג'ר מור, וכעת מתברר כי מלבד המיליונים שצפו בסרט ברחבי העולם, סוכני הביון המזרח גרמנים עקבו אחרי הצילומים בזמן אמת.

הבילד הגרמני חשף מסמכים מתוך ארכיון השטאזי, המשטרה החשאית הידועה לשמצה של מזרח גרמניה, שמעידים כיצד הסוכנים עקבו אחרי צילומי הסרט ליד צ'ק פוינט צ'רלי, מעבר הגבול הידוע בחומת ברלין, באוגוסט 1982 ותיעדו את תנועותיהם של מור ויתר אנשי הצוות.

רוג'ר מור מגלם את ג'יימס בונד  (צילום: טוויטר)
רוג'ר מור מגלם את ג'יימס בונד (צילום: טוויטר)

"המכונית, מספר רישוי XXX, דגם מרצדס, צבע שחור, בתוכה שלושה גברים, יצאה לצילומים מתחנת הרכבת התחתית קוכשטראסה כאשר המכונית הגיעה מכיוון קוכשטראסה ופנתה שמאלה. אדם עזב שם את הרכב", תיאר הדוח את הסצנה בהשתתפות בונד (מור) ו"אם" (רוברט בראון).

על פי הדוח, במהלך הצילומים, חצתה המכונית את הגבול במטרים ספורים, אירוע שכמעט הסתיים במעצרם של הנוכחים. "בעת שפנה, כלי הרכב הפר את גבול המדינה ארבע פעמים בארבעה עד חמישה מטרים", כתבו הסוכנים, אולם נמנעו מלנקוט בפעולה שהייתה הופכת את סרט הריגול לדרמה מציאותית.

פרופ' דניאל מנקל, ראש מחלקת המחקר בארכיון השטאזי, הסבירה שהמעקב אחרי הצילומים לא היו אירוע חריג. "תיעוד הצילומים של הסרט של ג'יימס בונד בצ'ק פוינט צ'רלי היווה חלק ממשימה שגרתית של מעקב אחרי צילומים ליד הגבול ודיווח על אירועים כלשהם", אמרה לבילד.