אכילת שוקולד לארוחת הבוקר נשמעת אולי כמו הרעיון הכי גרוע שיש למי שמנסה לעשות דיאטה, או בכלל, אבל מחקר חדש מגלה שזה עשוי להיות רעיון בריא יותר ממה שרבים חושבים. חוקרים מבית חולים בריגהאם (BWH) בהרווארד אומרים כי החלפת החביתה בכמה קוביות שוקולד יכולה למעשה להוביל לשריפת שומן רב יותר ולהורדת רמות הסוכר בדם לאורך כל היום.

הצוות הבינלאומי שערך את המחקר גילה כי צריכת שוקולד במהלך חלון זמן צר לאחר ההתעוררות משפרת את הבריאות. במחקר, שנערך על נשים לאחר גיל המעבר, החוקרים בחנו 19 נשים שאכלו 100 גרם שוקולד תוך שעה מהתעוררות בכל בוקר. הקבוצה גם צרכה את אותה כמות שוקולד שעה לפני השינה. הצוות השווה את העלייה במשקל שלהן ונתוני בריאות אחרים לאנשים שאינם אוכלים שוקולד.

המחקר מצא כי אכילת שוקולד לארוחת הבוקר יכולה להגביר את יכולת שריפת השומנים וחילוף החומרים. היא גם מפחיתה את רמות הגלוקוז בדם, מדד מפתח לאנשים בסיכון לסוכרת. בלילה, אכילת שוקולד לפני השינה הובילה לשינויים בחילוף החומרים במנוחה ובפעילות גופנית למחרת בבוקר.

לא רק "איך", גם "מתי"

"הממצאים שלנו מדגישים כי לא רק 'מה' אלא גם 'מתי' אנו אוכלים יכולים להשפיע על מנגנונים פיזיולוגיים המעורבים בוויסות משקל הגוף", אומר מחבר המחקר ד"ר פרנק א.ג'יי.ל שייר בהודעה לתקשורת. לדבריו, "המתנדבים שלנו לא עלו במשקל למרות צריכת הקלוריות הגבוהה. התוצאות שלנו מראות כי שוקולד הפחית את צריכת האנרגיה, בהתאמה לירידה שנצפתה ברעב, בתיאבון וברצון לממתקים שהוצגה במחקרים קודמים".

ריבועי מצה, שוקולד ואגוזים (צילום: פסקל פרץ-רובין)
ריבועי מצה, שוקולד ואגוזים (צילום: פסקל פרץ-רובין)

תאמינו או לא, זה לא המחקר הראשון שמצא ששוקולד בבוקר זה אחלה של הרגל. מחקר ישראלי שפורסם בשנת 2017 מצא כי דיאטה הכוללת עוגת שוקולד בארוחת הבוקר תעזור לכם לרדת במשקל. מהמחקר שהגיע מאוניברסיטת תל אביב עלה שאכילת עוגיות, שוקולד או השילוב המנצח בין השניים בתחילת היום, לצד חלבונים ופחמימות מורכבות, עוזרת למנוע את ההשתוקקות הפתאומית למתוקים בשעות מאוחרות יותר.

במחקר נבדקו 193 אנשים הסובלים מעודף משקל שחולקו לשתי קבוצות - בקבוצה הראשונה קיבלו ארוחה בת 300 קלוריות הכוללת שיעור נמוך של פחמימות, אבל אכלו ארוחה עשירה בפחמימות בערב כפיצוי, בעוד הקבוצה השנייה זכתה ליהנות מארוחת בוקר עם 600 קלוריות, הכוללת גם עוגת שוקולד לקינוח, ומארוחה דלה יותר בערב. בסופו של דבר חברי שתי הקבוצות צרכו את אותה כמות קלוריות לאורך היום.