כמעט ואין מי שלא מכיר את אחד מגדולי האמנים בכל הזמנים, פבלו פיקאסו, ואפשר רק לדמיין מה השווי של כל ציור שנעשה בידיו המוכשרות. לפני תשע שנים התקיים שוד בגלריית אומנות יוקרתית, שהחזיקה מספר יצירות של פיקאסו, במסגרתו נגנבה פיסת אומנות שיצר במאה ה-20, ויצירה נוספת שנעשתה בידי האמן פייט מונדריאן. השבוע, משטרת יוון הודיעה כי הצליחה למצוא את שתי הציורים החשובים.

ציור גנוב של פיקאסו נמצא אחרי 9 שנים (צילום: רויטרס)

שתי היצירות נגנבו במהלך שוד מהגלריה הלאומית של יוון, שהתקיים בשנת 2012, ומאז החוקרים במשטרה המקומית החלו לחפש אחר היצירות היקרות. הגנבים לקחו את היצירות "ראש האישה" של פיקאסו משנת 1939, שנתרם למוזיאון בשנת 1949, ואת היצירה "מיל" שצייר מונדריאן בשנת 1905. כדי להטעות את השומר הגנבים הפעילו את מערכת האזעקה של הגלריה מספר פעמים, לפני שפרצו פנימה בשעות הקטנות של הלילה.

החוקרים מציגים את היצירות האבודות (צילום: רויטרס)
החוקרים מציגים את היצירות האבודות (צילום: רויטרס)

השומר מיהר לכבות את האזעקה והבחין באחד מהגנבים דרך גלאי התנועה, מה שגרם לחשוד להימלט מהמקום במהירות ולהפיל אחריו עוד ציור של מונדריאן. ביום שני האחרון המשטרה איתרה את שתי יצירות האומנות שהצליחו להיגנב והוסתרו כשהמסגרות הופשטו מהן. על פי סוכנות הידיעות רויטרס, שציטטה גורם אנונימי במשטרה, גבר יווני החשוד בגניבת האומנות נעצר.  

מהחקירה עלה כי היה ציור נוסף שנגנב באותו הלילה שהיה שייך לצייר האיטלקי גוליילמו קצ'יה שהושמד בידי השודדים. כמו כן, רויטרס דיווחו כי הציורים הגנובים יושבו להיות מוצגים בגלריה הלאומית, שנפתחה בחודש מרץ האחרון אחרי תשע שנות שיפוצים, במסגרת חגיגות ציון 200 שנה למלחמת העצמאות ביוונית באתונה. "בגלריה החדשה שלנו נמצא את המקום הראוי ליצירות האלו, פיקאסו הקדיש את הציור לעם היווני כולו. היה איש יווני שגזל את הציור אך גם חבורת יוונים שהחזירה אותו", אמרה שרת התרבות במדינה, לינה מנדוני.