מלחמת תרבות: תופעת הקיי-פופ (קוריאן פופ) מקוריאה הדרומית, שהפכה מזמן להרבה יותר ממוזיקה וריקודים, השפיעה ועדיין משפיעה, גם על הנוער בישראל. אבל, מה קרה כשההשפעה זלגה מקוריאה הדרומית - לשכנתה הטוטליטרית מצפון? 

העיתון הרשמי של מפלגת השלטון בקוריאה הצפונית, רודונג סינמון, הודיע במאמר מערכת כי בפיונגיאנג מבצעים מאמצים על מנת "להשמיד השפעות תרבותיות מקוריאה הדרומית", לא פחות. משטרו של המנהיג קים ג'ונג און העלה דאגה משמעותית מזליגת תרבות הפופ הליברלית לתוך הנוער ובני דור המילניום במדינתו.

בפיונגיאנג בעיקר מודאגים מזליגת מונחי סלנג מהדיאלקט של הדרומיים, כשלמשל, נשים מסוימות בקוריאה הצפונית אימצו את המילה "אופא" (אח גדול), והתחילו לקרוא כך לבעליהן. לנו זה אולי נשמע משונה, אבל כך נהוג בסלנג הדרום-קוריאני.

קים ג'ונג און (צילום: רויטרס)
קים ג'ונג און (צילום: רויטרס)

המאמר בעיתון הצפון-קוריאני אמר כי הניב שלהם הוא זה הסטנדרטי, ועל כן עליון על הניב הדרומי, על כן על הנוער והצעירים להשתמש בו באופן נאות - ולשים לב שבגדיהם, התספורת שלהם, העדפות המוזיקה שלהם וסגנונות הריקוד שלהם מקובלות על המשטר.

על פי דיווח של סוכנות הידיעות הדרום-קוריאנית, יונאפ, במאמר שפורסם אצל שכנתם מצפון נכתב: "החדירה האידאולוגית והתרבותית בכסות הצבעוניות הבורגנית, היא אפילו מסוכנת יותר מאויבים הנושאים רובים". בשנה שעברה אף הוצגו במשטר צעדים משמעתיים חמורים שאפשרו להורים שילדיהם נתפסו נהנים ממוזיקה דרום-קוריאנית או מחקים את ניב הדיבור הדרומי - לקנוס אותם.

להקת קיי-פופ TVXQ (צילום: רויטרס)
להקת קיי-פופ TVXQ (צילום: רויטרס)

ובלי קשר - כל אדם שנתפס וברשותו מדיה מקוריאה הדרומית יכול לעמוד למשפט שבסופו יגזרו עליו 15 שנות מאסר במחנה עבודה, אותו מדרג ענישה שצפוי לכל מי שמחזיק טלוויזיה לא רשומה, מחשב, מקלט רדיו ומכשירים סלולריים ממדינות אחרות. מאסר עולם ייגזר על מי שיורשע בייבוא של חומרים אסורים מקוריאה הדרומית, ועונש מוות לכל מי שיחזר אחרי סחורות ומדיה מיפן ומארה"ב.

פוליטיקאי דרום-קוריאני דהיום ואזרח צפון-קוריאני דאז, טאה יונג-הו, סיפר לסוכנות הידיעות רויטרס בחודש ינואר האחרון: "בקוריאה הצפונית כולם צועקים 'יחי קים ג'ונג און' בבוקר, אבל בלילה נכנסים הביתה וצופים בסדרות דרמה וסרטים מקוריאה הדרומית". 

בחודש שעבר, דיווחים בכלי תקשורת בעולם הציגו ציטוט של מנהיג קוריאה הצפונית שמתייחס לתופעת הקיי-פופ כ"סרטן נבזי" שיכול לגרום למדינתו "להתפורר כמו קיר מלא עובש".