במחקר חדש, שנערך על ידי חוקרים מהאוניברסיטה הפדרלית בפלוטאס בברזיל, התגלה כי פירות העגבנייה מתקשרים עם הצמח אליו הם מחוברים כדי להזהיר אותו מפני התקפות מזיקים. אמנם ידוע זה מכבר כי צמחים מייצרים ומשחררים כימיקלים לשליחת מסרים, אך בדרך כלל הדבר נעשה מהצמח אל הפרי ולא להפך. כעת, במחקר שפורסם בכתב העת Frontiers in Sustainable Food Systems, מצאו החוקרים לראשונה כי מנגנון זה יכול לפעול גם בכיוון ההפוך.

"הפירות יכולים לשתף מידע חשוב כגון התקפת זחלים - שהיא בעיה רצינית עבורם - עם שאר הצמח, וזה כנראה יכול להכין חלקים אחרים שלו לאותה התקפה", הסבירו החוקרים. כדי לבחון את "מערכת העצבים" הזאת, החוקרים חיברו אלקטרודות בקצה כל ענף של העגבנייה, מה שאִפשר להם למדוד את האותות החשמליים שנשלחו לשאר חלקי הצמח. כאשר הוכנסו זחלים לניסוי, האותות החשמליים השתנו באופן דרסטי, וכך גם הכימיקלים המיוצרים על ידי הצמח.

לפי החוקרים, אחד הנשקים הבוטניים שעומדים לרשות הצמח הוא ייצור כימיקלים כמו מי חמצן, אשר בכוונה הופכים את הפרי למושך פחות עבור חיה רעבה. עם זאת, הם הדגישו כי עדיין מדובר בתוצאות מוקדמות, וכי באמצעות מחקרים עתידיים יהיה אפשר לזהות בשלב מוקדם יותר מזיקים חקלאיים, מה שיאפשר אמצעי הדברה פחות אגרסיביים וניהול מדויק יותר של חרקים.