המדענים מאוניברסיטת וינה שבאוסטריה חקרו רבות זנים שונים של כלבים ורצו לבדוק, האם החברים על ארבע יודעים מתי אנחנו משקרים להם? על פי המחקר, שפורסם לאחרונה בכתב העת Proceedings of the Royal Society B, נמצא כי כלבים דווקא כן יכולים לדעת מתי אנחנו מוליכים אותם שולל.

יכולת עיבוד המידע נבדקה אצל 260 כלבים מגזעים שונים, שהתבקשו למצוא מזון מוסתר מאחת משתי קערות מכוסות. תחילה, החוקרים ניסו לבנות אמון בין הכלבים לבין אדם מתווך שהכלבים לא פגשו מעולם, על ידי כך שאותו אדם הציע לכלב להרים את הקערה עם המזון בתוכה.
בשלב השני, צוות המחקר הכניס לחדר אדם נוסף שביצע החלפה בין האוכל מהקערה הראשונה לקערה השנייה, אליה היו עדים הכלבים.

במקרים מסוימים המתווך הראשון - איתו כבר בוסס אמון עם הכלב - נשאר בחדר והיה גם הוא עד להחלפה, ובמקרים אחרים לא נכח בחדר, כך שלא היו מודע לכך שהאוכל הוחלף. בכל מקרה, אותו אדם המליץ מאוחר יותר לכלב להרים את הקערה הראשונה - שהייתה ריקה כעת.

להפתעת החוקרים, רוב הכלבים לא סמכו על המתווכחים "השקרנים", שכן כשני שלישים מהם התעלמו מעצתו של המתווך כאשר היה עד להחלפת המזון, ועדיין המליץ לכלב על הקערה הריקה. כלבים אלה פשוט הלכו לקערה המלאה במזון במקום, שכן "הם כבר לא סמכו על המתווך האנושי". עם זאת, מחצית מההולכים על ארבע פעלו לפי עצתו המטעה של המתווך אשר לא היה עד להחלפת המזון, שכן הם סמכו על עצתו.