כולנו שמענו על תות ענח' אמון, שהיה הפרעה המצרי ה-11 והפך לאחד מהידועים ביותר, שכן קברו נחשף בעמק המלכים במאה ה-20 ובו שלל אוצרות מדהימות. הדמות הפרעונית מזוהה במיוחד עם מסכת המוות העשויה זהב ומשובצת אבני חן וזכוכית, אלא שממצא חדש דווקא מטיל ספק וטוען כי ככל הנראה המסכה הייתה שייכת לשליט אחר. 

החוקרים מתבוננים בקברו של הפרעה המצרי (צילום: Getty images)
החוקרים מתבוננים בקברו של הפרעה המצרי (צילום: Getty images)

עד כמה שידוע לנו כיום, המצרים הקדמונים קידשו את המוות ואת החיים שלאחריו. הדבר בא לידי ביטוי בעיקר בתהליך החניטה המורכב של המלכים ובסגידה לאלים "האחראים על העולם התחתון". חפץ אחד ממחיש אף יותר את הקשר של המצרים עם העולם הבא והוא מסכות המוות, שפוסלו עם תווי פנים משורטטים, שכן הם האמינו שיסייעו לאחות את נשמתם לחיים שאחרי המוות. 

המסכה הראשונה שנחשפה אי פעם, בשנת 1922, הייתה של הפרעה המצרי המוכר ביותר כיום, תות ענח' אמון, שמשכה את תשומת לב כל העולם. בימים אלו המסכה המוזהבת מוצגת במוזיאון המצרי בקהיר, כחלק מהיותה אחת מיצירות האומנות הנדירות וכסמל בולט של מצרים העתיקה. עם זאת, לאחרונה החלו לטעון החוקרים ההיסטוריים כי המסכה כלל לא הייתה שייכת לתות ענח' אמון, אלא למלך אחר מאותם הימים. 

פרופסור ג'ואן פלטשר, שעוסק בחקר מצרים העתיקה, הסביר: "המסכה של תות ענח' אמון היא התגלמות מצרים העתיקה, כל כך אייקונית, אך כמו כל כך הרבה אוצרות אחרים היא מסתירה סוד רב שנים". לדבריו, מחקר שהחל להתפתח בשנת 2001 מראה כי ככל הנראה מקורה של המסכה מיועד למלכה נפרטיטי, שכן סימן שהיה מחוק בתוך המסכה מקושר אל תקופת הכהונה שלה. בנוסף לכך, מהמחקר עלה כי למסכה היו עגילים, ואילו תות ענח' אמון לא ענד עגילים מעבר לתקופת הילדות, לכן ככל הנראה המסכה המפורסמת כלל לא שייכת לו.