ביום רביעי האחרון צוות חוקרים מצרי גילה מאובן בן 43 מיליון שנה, שחשף מין לווייתנים בעל ארבע רגליים. הלוויתן המיוחד נמצא בין סלעי האאוקן במדבריות המערביות של מצרים, שבעבר היה מכוסה בים וסיפק מגוון עשיר של תגליות על התפתחות לווייתנים, מה שעשוי לתת לנו עוד מידע על המעבר של לווייתנים מחיות יבשה אל הים.

זן חדש של לווייתנים עם רגליים התגלה במצרים (צילום: רויטרס)

לוויתנים עם רגליים, אילוסטרציה (צילום: רויטרס)
לוויתנים עם רגליים, אילוסטרציה (צילום: רויטרס)

על פי המחקר במרכז הפליאונטולוגיה של אוניברסיטת מנסורה (MUVP), הלווייתן החדש נקרא Phiomicetus Anubis. הוא היה בעל אורך גוף מוערך של כשלושה מטרים, במשקל של 600 ק"ג ונחשב כטורף עליון. כמו כן, השלד החלקי של הלווייתן חשף כי מדובר בזן הפרימיטיבי ביותר באפריקה. "מין זה של לווייתנים הוא גילוי קריטי לפליאונטולוגיה המצרית והאפריקאית, שכן מדובר בזן שטרם הכרנו בעולם", הסביר עבדאללה גוהאר, מחבר המאמר על התגלית שפורסם בכת העת Proceedings of the Royal Society B. 

''ממצא ארכיאולוגי פורץ דרך'' (צילום: רויטרס)
''ממצא ארכיאולוגי פורץ דרך'' (צילום: רויטרס)

על אף הממצא המיוחד, נטען כי התמונה הגדולה של התפתחות מוקדמת של לווייתנים באפריקה עדיין נותרה בגדר תעלומה. עם זאת, החוקרים טענו כי העבודה באזור זה במצרים עשויה להיות בעלת פוטנציאל לחשוף פרטים חדשים על המעבר האבולוציוני מלווייתנים אמפיביים, בעלי רגליים שחיו ביבשה, ללוויתני מים כפי שאנו מכירים כיום.