העיר העתיקה של קהיר צפויה לעבור בשנים הקרובות מתיחת פנים נרחבת, וזאת במסגרתו של מבצע שחזור, אשר נועד להשיב את בירת מצרים לתקופת הפאר של ימי "אלף לילה ולילה" לפני יותר מאלף שנה. על פי התוכנית שאישרה ממשלתו של הנשיא עבד אל-פתאח א-סיסי, החזיתות של מבנים היסטוריים ומבנים ישנים אחרים יעברו שיקום ושחזור במטרה להחזיר את המראה שאפיין אותם לפני מאות שנים. כמו כן, מבני חאן עתיקים יהפכו למלונות בוטיק.

העיר העתיקה תחזור לתקופת הזוהר (צילום: רויטרס)
העיר העתיקה תחזור לתקופת הזוהר (צילום: רויטרס)

במסגרת התוכנית גם יוקמו בנייני דירות נמוכים במגרשים פנויים ברובע העתיק של קהיר, לשם יועברו תושבים וסדנאות מלאכה, בעת שהמבנים הרעועים שבהם שכנו עוברים את תהליך השיקום. השלב הראשון של הפרויקט יימשך שנתיים ויתמקד ב-10% בלבד משטח העיר העתיקה, בעיקר סביב שלושה שערי ענק שנבנו בתקופת השושלת הפאטמית שכבשה את העיר במאה העשירית. אחד השערים, באב זווילה, עם שני המגדלים הגבוהים שנישאים מעליו, אף מוזכר באגדות "אלף לילה ולילה".

בממשלה מעוניינים שהפרויקט יהפוך את קהיר לאטרקציה עבור תיירים מרחבי העולם בעת שמוסדות השלטון עוברים לעיר הבירה המנהלית החדשה שהוקמה במדבר, כ-45 ק"מ ממזרח לבירה הנוכחית. "בפעם הראשונה, התקציב לא מהווה בעיה", הודה מתאם התוכנית מוחמד אל־חטיב בשיחה עם סוכנות רויטרס. "בממשלה אמרו לי שהתקציב עבור קהיר ההיסטורית יאושר". אל־חטיב הדגיש כי האופי של האזור יישמר, וזאת על רקע חששות של אדריכלים מצריים כי קהיר העתיקה תהיה גרסה מקומית של דיסנילנד.