תגלית מרשימה במצרים: ארכיאולוגים איתרו את קברו של פתא־מ־וויא, ששימש הממונה על האוצר המלכותי בימיו של רעמסס השני, אחד הפרעונים החשובים בתולדות מצרים העתיקה, ששלט יותר מ-60 שנה. מלבד היותו הממונה על אוצר הממלכה, הוא גם שימש סופר מלכותי, מפקח על הבקר ואחראי על הקורבנות במקדש רעמסס השני בעיר תבאי.

עמודים המוקדשים לאל אוסיריס (צילום: Eygpt's Ministry of Tourism and Antiquities)
עמודים המוקדשים לאל אוסיריס (צילום: Eygpt's Ministry of Tourism and Antiquities)

מזכ"ל המועצה העליונה לעתיקות במשרד התיירות מוסטפה ווזירי עדכן כי ארכיאולוגים מאוניברסיטת קהיר איתרו את הקבר במהלך חפירות בסקארה, דרומית לקהיר, שם היה אתר הקבורה המרכזי של מצרים העתיקה. לפי ראש צוות הארכיאולוגים, ד"ר אולה אל־אגאזי, העיצוב של הקבר מכונה "קבר־מקדש" והוא זהה לקברים הסמוכים, גם הם של בכירים מתקופת הממלכה החדשה. "מה שהופך את הקבר הזה לייחודי הוא האזור שבו הוא התגלה", אמרה אל־אגאזי, והוסיף כי: "מספר מנהיגים צבאיים חשובים, מדינאים ואריסטוקרטים נקברו שם, מרביתם מתקופת שלטונו של רעמסס השני".

הקבר כולל כניסה בצורת מבנה עם אבנים מגולפות שעליהן חקוקות סצנות המציגות את פתא־מ־וויא. בהמשך הקבר נמצא אולם שעל קירותיו יש ציורים שמתארים סצנות של תהלוכות עם מנחות, ובקצה השני של הקבר יש מקדש לאלים עם אבן הקצה של פירמידה. במתחם הקבר התגלו גם עמודים המוקדשים לאל אוסיריס. "עמודים אוסיריים הם סמל", הסבירה הארכיאולוגית. "המצרים העתיקים האמינו כי הם יגדלו ויגיעו לגן עדן ובכך רע, אל השמש, ייצור קשר עם אוסיריס, אל השאול, והעולמות שלהם יתחברו".