היבשות הראשונות של כדור הארץ הגיחו מהאוקיינוס מאות מיליוני שנים מוקדם מכפי שחשבו מומחים. כך מצא מחקר חדש שפורסם ביום שני בכתב העת Proceedings of the National Academy of Sciences  - PNAS.

החוקרים, מאוניברסיטת מונש שבאוסטרליה, טענו במחקרם כי התקופה המדויקת והאופן שבו היבשות המוקדמות ביותר של כדור הארץ – הידועות כקראטונים – הופיעו לראשונה מעל האוקיינוס לא הייתה ברורה עד היום. הקונצנזוס היה כי עליית היבשות מהאוקיינוס החלה לפני כ־2.5 מיליארד שנים, והונעה על ידי תזוזת הלוחות הטקטוניים.

הסלעים בהודו (צילום: Monash University)
הסלעים בהודו (צילום: Monash University)

כעת, באמצעות ניתוח מחודש של סלעים עתיקים בהודו הנקראים Singhbhum Craton, שמהם חילץ הצוות גרגרים זעירים של מינרל המכונה זירקון, מצאו החוקרים כי היבשות החלו לצוץ מעל פני הים לפני 3.2 עד 3.3 מיליארד שנים, כלומר, 700 מיליון שנה מוקדם יותר ממה שרוב המודלים העריכו.

זאת לאחר שנים של פעילות געשית תת-קרקעית מתמשכת, שבמסגרתה הקרום היבשתי החל להתעבות כתוצאה ממאגמה וולקנית מתחת לאוקיינוס, עד שהפך לעבה מספיק כדי להגיח מעל פני המים. התגלית, לטענתם, יכולה אף להסביר את העלייה בחמצן באטמוספירה והיווצרות קרחונים במהלך אותה תקופה בהיסטוריה של כדור הארץ.