מחקר חדש שנערך על ידי צוות חוקרים מאוניברסיטת ליברפול, שבו השתתפו 2,042 בעלי חתולים, יצר כלי ראשון מסוגו לניתוח מידת רמת הפסיכופתיה של חיית המחמד, מתוך כוונה לשפר את היחסים בין הבעלים לחתולים שלהם.

לשם כך החוקרים הכינו שאלון בן 46 הצהרות, שבו התבקשו בעלי החתולים לדרג בסולם של 1 עד 5 עד כמה כל אחד מתאר את חיית המחמד שלו. במסגרת זאת השאלות מדדו חמישה גורמים של "פסיכופתיה חתולית": נועזות, רשעות, חוסר עכבות, חוסר ידידותיות לחיות מחמד אחרות וחוסר ידידותיות כלפי בני אדם. למשל, "החתול שלי מייסר את הטרף שלו במקום להרוג אותו מיד", "החתול שלי מאוד נרגש" או "האם החתול מגרגר כאשר הוא תוקף אנשים או בעלי חיים".

הממצאים חשפו כי לכל החתולים יש אלמנט של פסיכופתיה שנע על רצף מסוים מציון גבוה לנמוך. "פעם זה היה מועיל לאבותיהם במונחים של רכישת משאבים, למשל מזון, טריטוריה והזדמנויות הזדווגות", כתבו החוקרים במחקר שפורסם לאחרונה בכתב העת Journal of Research in Personality.

החוקרים הוסיפו כי השאלון יכול לסייע לבעלים לבצע שיפורים בסביבת החתולים המתאימה לאופי שלהם. למשל חתול שיש לו ציון גבוה בסולם הנועזות עשוי להפיק תועלת מעצים ומעמודי גירוד גבוהים, שכן תכונה זו מעידה עליו שהוא נהנה לחקור ולטפס, מה שאף עשוי להפחית התנהגויות לוחמניות כלפי אנשים, חיות מחמד אחרות וחפצים.